Debat

DLF mener: Meningsfulde data understøtter undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Opsamling af data i skolen er til stadighed på den politiske dagsorden. Kan endnu mere viden om børnene sikre, at flere børn lærer mere, at de bliver gladere, at de træffer bedre valg, at vi bliver tidligere opmærksomme på forhold, der bør korrigeres? Skal vi spørge eleverne, eller skal vi høste data bag om ryggen på dem? Kan data sikre en bedre differentiering af undervisningen og øge den enkelte elevs motivation? Hvilke oplysninger om elever og lærere kan kobles og hvordan?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er mange interesser på spil, og det udfordrer vores faglige forståelser af, hvad meningsfulde data er i en undervisningssammenhæng. I Danmarks Lærerforening diskuterer vi gerne, hvilken viden der understøtter lærerens undervisning. Men vi insisterer på, at det skal være inden for en genkendelig didaktisk og pædagogisk ramme.

Som lærere er vi optagede af, at elever lærer mest muligt, og heldigvis er undervisningen i den danske folkeskole fortsat baseret på, at læreren kender sine elever og er til stede i klassen. I undervisningens mange processer og samspil genereres meningsfulde data for læreren og dermed data, som kan understøtte undervisningen og komme det enkelte barn til gode. Skal data udnyttes bedst muligt, kræver det tid til forberedelse, tid til nærvær og relationer samt solide faglige samspil med kolleger.

Lærerens pædagogiske arbejde beror på praksisnær viden og sikres ved, at læreren har et godt kendskab til hver enkelt elev. Fagligt ja, men også i forhold til hvem eleven er, hvad der rører sig i barnets familie, barnets venskaber og relationer. Det kendskab, som baserer sig på skolens mange sammenhænge, er den viden, man som lærer handler på baggrund af.

I Danmarks Lærerforening er vi optagede af at lave god undervisning for alle elever og dermed undervisning, der giver eleverne gode betingelser for at deltage. Dette er langt mere komplekst, end selv de mest fyldige kvantitative data kan afspejle. Det handler om kendskab til sine elever og om tid til at undervise dem på netop den måde, som de profiterer bedst af. Den viden, som herved opbygges, er data, og hvad mere er: Det er data, der giver mening for det lærerfaglige arbejde.