Anmeldelse

Os og kristendom 5

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er et meget prisværdigt projekt, at man vælger at revidere kristendomsserien "Os og kristendom", så den er tidssvarende i både billeder og indhold, og så bøgerne opfylder de skærpede krav, som faghæftet fra 2002 kræver. Jeg kan alligevel ikke lade være med at ærgre mig lidt over, at bøgerne i serien stadig har præg af faghæftet fra 1989, hvor det var fortællinger, som var fagets kerneområde.

Der er rigtig mange fine ting og iagttagelser i bogen til 5. klasse, og det er derfor svært at være uenig i, hvad lærervejledningens forord ønsker at præge eleverne med. Her fokuseres der nemlig på at gøre eleverne til livsduelige og ansvarlige mennesker. Bag ved det hele ligger der et grundsyn, hvor eleverne skal tage stilling til det gode liv, godt og ondt, livsmod og selvværd, forholdet til andre og hjælpsomhed. Det konkrete indhold til 5. klasse er der heller ikke de store overraskelser i. Temaerne, der behandles, er: Det uforklarlige, terrorisme, forventninger, godt og ondt, fra fødsel til død, sorg og omsorg - samt kirken.

Man kan sige, at vælger man denne grundbogsserie, får man en kristendomskundskabsundervisning, der er rendyrket kristendomsundervisning. Der er en klar vægtning på væsentlige bibelske fortællinger og på udvalgte danske salmer. Det er alt sammen vældig dygtigt og kompetent, men dog en anelse konservativt og dogmatisk. I alt fald er der stort set ingen henvisninger til tværfaglige samarbejder eller til perspektiveringer til andre religioner.