Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er altså sjovt nok med den undervisningsminister, enten vil han ikke forstå, eller også kan han ikke.
I Undervisningsministeriets Nyhedsbrev af 27. januar 1997 berettes om undervisningsministerens besøg på en skole i Malmø. Formålet med besøget er at studere forskelle i dansk og svensk læseundervisningspraksis i 1. klasse.
Af teksten fremgår det med en tydelighed, så selv perlehøns burde kunne forstå det, at den svenske praksis bygger på en klar og utvetydig lærerstyring med fornuftig arbejdsro og disciplin. Derfor kan svenske børn i 1. klasse i reglen læse før jul!
Og hvad er så ministerens reaktion?
Jo, han vil tage kontakt til socialministeren 'for at drøfte, hvordan vi kan fremme lysten til sproglige aktiviteter allerede i daginstitutioner'.
Yderligere kommentarer burde være overflødige.
Jens Colding
Skjern