Store rum giver bedre luft

Tænk gerne stort, når der skal bygges nye skoler, siger ingeniør

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever og lærere er de største forurenere af klasselokalerne. For når mennesker ånder, udsender de kuldioxid i lokalet, og det er den væsentligste kilde til forurening af et klasselokale, når man lige ser bort fra nogle enkelte faglokaler med kemikalier.

Derfor skal eleverne sendes ud i pauserne - eller hen i et andet lokale - og der skal luftes ordentligt ud i klasselokalet. Det er vigtigt for det gode indeklima.

Det betyder også meget, når man bygger nye skoler, at man tænker på, at store rum med stor loftshøjde automatisk indebærer bedre ventilation end små rum. Store rum er også lettere at styre akustisk. Store rum betyder godt nok dyrere byggeri, men til gengæld også bedre indeklima, når det gælder den naturlige ventilation og adgangen til dagslys, som betyder meget for menneskers velbefindende.

Det var nogle af pointerne, da ingeniør og seniorforsker Ole Valbjørn fra Statens Byggeforskningsinstitut holdt oplæg på DLF's konference om arbejdsmiljø i sidste uge.

'Overtøj bør også være uden for klasselokalerne på gangen eller i en garderobe. På overtøjet kan der sidde støv og hår fra katte, hunde og heste', sagde Ole Valbjørn.

Vi har godt af dagslys

Han anbefalede temperaturer i klasselokalet på 21 til 22 grader. En højere lufttemperatur reducerer elevernes koncentrationsevne, og de bliver dårligere til at løse opgaver.

Ole Valbjørn fortalte om en nyrenoveret skole, hvor man har naturlig ventilation i stedet for mekanisk.

'Det betyder, at alle skal ud i frikvartererne, hvis luften skal være i orden. Men det har man besluttet, og det efterlever man. En undersøgelse har vist, at luften er i orden på skolen med den naturlige ventilation. Og vinduerne åbner automatisk. De er indstillet til at åbne i pauserne. Selvfølgelig kan man lukke dem manuelt, hvis man er midt i noget, men det må man kun gøre indimellem. Ellers virker systemet ikke'.

Når mange mener at have problemer med de mekaniske ventilationsanlæg, skyldes det ifølge Ole Valbjørn, at de er indstillet forkert. Det kan give træk, støj, varme, kulde og dårlig luft. Ventilationsanlæg skal styres præcist efter brugsanvisningen.

I øvrigt anbefalede han, at skolen én gang årligt udarbejder en tilstandsundersøgelse. Det tager mindre end én dag, fremhævede han.

Menneskets behov for dagslys var også med i oplægget.

'Vi foretrækker dagslys. Det viser mange undersøgelser. Desuden er dagslys gratis og giver mulighed for energibesparelse. Dagslys gengiver farverne rigtigt, og det er vigtigt. For eksempel påvirkes vi negativt af farvede ruder. Også udsynet er vigtigt for os. Vi og vores øjne kan godt lide at se langt væk indimellem', sagde Ole Valbjørn.

Både luftkvaliteten og adgangen til dagslys i et klasselokale beskrives nærmere i Bygningsreglementet fra 1995.

hela