Projekt konflikthåndtering

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Internationale erfaringer tyder på, at den sociale integration på skoler spiller en afgørende rolle for elevers evne til at håndtere konflikter, og at den spiller en afgørende rolle for deres trivsel og succes.

Nu skal Hjortespring Skole i Herlev, Byskolen i Svendborg og Vallekilde-Hørve Skole i Hørve prøve, om erfaringerne holder i Danmark.

Med inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd og midler fra BG Fonden gennemfører de tre skoler et toårigt projekt, der går ud på at udvikle skolernes kulturer gennem at lære eleverne konfliktløsning og mægling og at give dem social træning.

Udgangspunktet er alle tre steder, at eleverne skal lære at leve sig ind i andres situation, at styre deres umiddelbare impulser, at se deres andel i fælles problemer, at forstå kreative løsninger, at lytte aktivt og at kunne håndtere stærke følelser. Den enkelte skole udformer dog selv sit projekt, og der vil blive afprøvet forskellige metoder til konfliktløsning. Når projekterne er færdige, vil de danne grundlag for et idé- og inspirationsmateriale, som andre skoler kan bruge.

'Udvikling af skolens sociale liv skal ikke ses som endnu en opgave, som lærerne skal presse ind i et fyldt skema. Tværtimod. Upåagtede konflikter binder energi, og jeg håber, projektet kan være med til at frigøre ressourcer hos både børn og voksne til læring og udvikling', siger projektleder Lotte Christy, Det Kriminalpræventive Råd.

Man kan læse om de internationale erfaringer med konflikthåndtering på www.euconflict.org