Den popcornspisende bøvsedrage

På Hjortespringskolen i Herlev arbejder børnene hver dag tre timer med computer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dracula keder sig. Derfor flyver han en tur til Himalaya for at finde en drage, men forgæves. Derefter går han ind i en dyrebutik for at prøve at købe en.

- Der er da ikke drager i en dyrehandel.

- Nej, men det ved Dracula ikke. Han er ikke så klog.

Koncentrationen er intens i 3.d på Hjortespringskolen i Herlev, hvor Lam og Andreas er ved at strikke en drabelig historie sammen på computeren.

Ved de andre 11 maskiner er lignende historier ved at blive til. Pigerne skriver om prinsesser og konger. Drengenes uhyrer prutter og slås.

Klassen har emne om slotte. De skal bygge et tårn og et slot i pap og papir. Derefter tegnes grundplanen på computeren. Og så skal børnene komponere en historie. Enkelte er nået til slutfasen, hvor der skal fremstilles en bog eller et manuskript til et teaterstykke, som de skal fremføre for klassen.

Børnene arbejder i små grupper omkring computerne i cirka tre timer hver dag kun afbrudt af frikvarterer. Indimellem samler læreren klassen og beder grupperne fortælle om deres arbejde og planer for næste time. Eller der er et eller andet, som alle skal have at vide. De er også samlet hver dag til en time i matematik eller dansk. Alle klassens lærere skiftes til at undervise. I to timer hver uge er der to lærere på.

I parallelklassen 3.c kører et lignende forløb. Undervisningen er led i det såkaldte Janus-projekt, som omfatter nogle klasser på tre skoler i to år. Det er støttet af Danmarks Lærerhøjskole og skal give mere viden om, hvordan man kan integrere informationsteknologi i undervisningen i folkeskolen.

Der er småsnak i klassen, enkelte kalder på læreren Susanne, mens hun går fra gruppe til gruppe og underviser i det, som lige netop den gruppe er nået til. Det kan være at gøre bogstaverne større. Hvordan man skriver replikker. Hvornår der skal være nyt afsnit, hvordan man lægger farver på, og hvor filen med den gamle fortælling fra mosen er blevet af.

- En dag blev Dracula helt vild med ketchup, skriver en gruppe og nynner en lille sang sammen til deres teaterstykke: Åh, ketchup, du min yndlingsmad, du gør maven superduper. Når man spiser ketchup, blir man superduperglad.

Susanne hjælper børnene med at rette alle tekster igennem for stavefejl. Imens må de andre elever løse deres problemer selv - eller vente. Indimellem går børnene rundt i klassen. En smider sig på en stol med et stykke papir og udbryder: Nu gider jeg ikke skrive mere. Så sætter hun sig ind til midterbordet og tegner.