Debat

Svar til Jørgen Møller

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Start en debat om baggrunden for indsnævringen af folkeskolen

Kære Jørgen Møller.

For seks år siden talte daværende formand for vores verdensorganisation Education International, Thulas Nexis, på Danmarks Lærerforenings kongres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Thulas Nexis fortalte, at der overalt i verden foregår en værdikamp om undervisningen. Thulas satte følgende ord på kampen: »Education for human capital or education for social democracy«.

Thulas understregede, hvor vigtig denne kamp er, ved at sige, at »Uddannelse er så integreret i samfundet og kulturen, at vi ikke kan besvare spørgsmålet: 'Hvilken type uddannelse har vi brug for?' uden at referere til vores visioner for, hvilket samfund vi ønsker«.

Er det ønsket om den effektive arbejdskraft, der er det vigtigste mål for vores uddannelsessystem? Er vi sikre på, at økonomernes effektiviseringspotentialer altid er den bedste rettesnor for skolens udvikling? Det lyder måske som retoriske spørgsmål, men sagen er, at der er bekymrende mange, der helt klart svarer ja til disse spørgsmål.

Thulas sagde også: »Lærerne og deres fagforeninger har et særligt ansvar for vedholdende at insistere på, at hele samfundet deltager i debatten om, hvilken form for uddannelse vi har brug for«. Og i vores professionsideal har vi formuleret det på denne måde: »Læreren vil bidrage til udviklingen af elevernes menneskelige, sociale og politiske dannelse, så alle elever får forudsætninger for aktivt at præge såvel deres eget liv som samfundet«. Vi vil blandt andet følge din opfordring op ved her i foråret at bruge vores professionsideal på flere måder, som du også kan se her i Folkeskolen. Tak for din opfordring!

Anders Bondo Christensen, formand for DLF