Meningen med skolen

Eksperter og politikere diskuterede, om det faglige stof, ungdomsuddannelserne eller eleven skal være fokuspunktet i skolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF og Skole og Samfund afholdt i sidste uge en høring i København om folkeskolelovens formålsparagraf, som regeringen ønsker at ændre. Forskellige eksperter gav oplæg og blev udspurgt af politikere fra Folketingets uddannelsesudvalg. Hensigten med høringen - som blev overværet af små hundrede repræsentanter for faglige organisationer, Folketing, ministerium og KL - var at kvalificere debatten om folkeskolens formål.

Ph.d.-stipendiat i engelsk Inger Brøgger argumenterede for en formålsparagraf på blot én sætning: »Formålet med skolen er at bibringe eleverne faglige kundskaber«. Kun derved kan eleven blive frisat, mener Inger Brøgger, hvis far og meningsfælle, Søren Krarup, sammen med Dansk Folkeparti arbejder for en genindførelsen af en delt skole, hvor det faglige er i centrum, og hvor barnets personlige udvikling er et anliggende for forældrene, ikke skolen. Inger Brøgger er medstifter af Kommissionen til Forsvar for Kundskaber.

Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Niels Egelund - der sidder i regeringens Globaliseringsråd og er leder af Pisa i Danmark - foreslog en kort formålsformulering, der fastslår, at folkeskolen er første trin i uddannelsessystemet og som sådan skal lede frem mod andet trin, ungdomsuddannelserne.

Direktør i Danfoss Charlotte Sahl-Madsen sagde, at det skolesyn, som udtrykkes med den nuværende formålsformulering, er med til at skabe de kreative, selvstændige og projektorienterede medarbejdere, som erhvervslivet har brug for i den globale konkurrence. »Hold derfor fingrene fra formålsparagraffen«, sagde hun til politikerne.

Samme budskab lød fra formand for Danske Skoleelever Alexander Petersen, næstformand for Skole og Samfund Benedikte Ask Skotte og DLF-formand Anders Bondo Christensen. De vil alle bevare skolen, der sætter eleven i centrum. »Vi må ikke kaste folkeskolens uomtvistelige styrkesider ud med badevandet«, advarede Anders Bondo Christensen.

jvo@dlf.org