Godt at tale om tortur

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Cirka en tredjedel af de flygtninge, der kommer tilDanmark for at søge asyl, er torturofre.

Derfor har Rehabiliterings- og forskningscentret for torturofre deltaget i et samarbejde om at udgive tre bøger om menneskerettigheder og tortur til brug i folkeskolen og gymnasiet. Tanken bag udgivelsen af bøgerne er at skabe forståelse for den smertefulde personlige historie, som mange af de flygtninge, der kommer til Danmark, bærer på.

Marie-Louise Rosted Brøndum går i 9. klasse på Statens Pædagogiske Forsøgscenter, som har arbejdet med en af de tre bøger. Hun siger:

'Bogen sætter virkelig tanker i gang, for jeg følte med de mennesker. Jeg blev både vred og ked af det og havde virkelig lyst til at gøre noget'.

Materialet består af tre bøger. 'Offer og Bøddel' giver en generel beskrivelse af, hvad tortur er, og lægger op til diskussion. 'Drama og Rollespil' er en samling praktiske øvelser, der involverer eleverne mere personligt, udarbejdet af to skuespillere. Og endelig 'Jasnas Breve', som er en roman i brevform skrevet af Dzevad Prohic, som er flygtning fra Bosnien.

Dzevad Prohic fortæller selv, at det har betydet meget for ham at skrive bogen, fordi han har fået bearbejdet de ting, han har oplevet.

'Men jeg håber også, at den vil få betydning i større sammenhæng, fordi det er vigtigt, at danske børn får større indsigt i og forståelse for de forhold, som deres klassekammerater måske har levet under. Det er vigtigt, at de forstår, at alle ikke lever, ligesom man gør i Danmark', siger han.