Svært at være lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det viser, hvor svært lærerne har det, når en så urimelig overfladisk undersøgelse kan interessere den danske verdenspresse, ja, selv ministre, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anni Herfort, til sidste uges pressestorm om, at hollandske lærere angiveligt løber dobbelt så hurtigt som deres danske kolleger.

Ugebrevet Mandag Morgens såkaldte analyse, der satte det hele i gang, viser sig imidlertid at være en and. Analysen sammenligner blandt andet hollandske maksimumtimer med danske gennemsnitstimer - sammenligner med andre ord æbler og pærer. Alligevel har ugebrevet haft held til at sætte dagsorden.

- Det viser, hvad vi er oppe imod. Lærerforeningen ønsker at tale om indhold, kvalitet og udvikling, så det er faktisk temmelig irriterende at skulle bruge tid på det her, siger Anni Herfort.

Hun har hidtil respekteret Mandag Morgen for dets dybdeborende og grundige artikler og undrer sig derfor såre over ugebrevets ringe standard i denne sag.

Et simpelt tjek af tallene og de faktiske forhold påviser, at danske og hollandske lærere i virkelighedens verden underviser nogenlunde lige meget, nemlig henholdsvis 967 og 912 timer om året.

Formand for skoleudvalget i Kommunernes Landsforening, Else Købstrup, ønsker ikke at kommentere de nye oplysninger allerede nu.

I sidste uge var Else Købstrup hurtigere på aftrækkeren. Allerede mandag sagde hun, med henvisning til Mandag Morgen fra samme dag, til TV2-nyhederne:

Men det, vi jo kan se også sort på hvidt, det er, at der ikke bliver brugt så mange timer på undervisning, som der gør i andre lande.