Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Ved Nytaar 1948

Skolebyggeriet har i 1947 praktisk talt været indstillet, og dette har igen medført, at Folkeskolens Udbygning i Henhold til Skoleloven af 1937 har maattet stilles i Bero. Det er nødvendigt, at man nu snart sætter Skolebyggeriet i Gang, hvis ikke alt for meget skal forsømmes.

Det glæder os da ogsaa at kunne notere, at Statsminister Hedtoft i sin Programtale sammen med sin Omtale af Boligbyggeriet ogsaa peger paa Nødvendigheden af at fremme Skolebyggeriet. Vi håber, at dette maa ske i det Omfang, det er paakrævet og forsvarligt. Lærermangelen har voldt store Vanskeligheder i det forløbne Aar, og desværre maa det forudses, at disse Vanskeligheder yderligere vil skærpes i de nærmest følgende Aar.

En Række Bestemmelser er bleven gennemført til Imødegaaelse af Lærerkrisen: Højere Klassekvotient i Seminarieklasserne, Oprettelse af Dobbeltklasse, Forhøjelse af Understøttelserne til Seminarieeleverne.

Folkeskolen nummer 1

januar 1948

For 25 år siden

Hvad skal folkeskolen med datalære?

Faget datalære er i øjeblikket på vej ind i folkeskolen. Erfaringer viser, at et fags 'tradition' for en stor del skabes i indføringsperioden. Det er derfor vigtigt, at datalæren fra starten indføres med det rigtige indhold, som skal ses i en bredere sammenhæng. Hvis datalæren skal have en tværfaglig funktion, hvilket er formålstjenligt, er det nødvendigt, at man ved defineringen af fagets indhold prøver at inddrage relevante problemstillinger og emner, som eleverne er fortrolige med, dels fra undervisningen i andre fag og dels fra deres hverdag. Det drejer sig selvfølgelig kun om emner, som meningsfyldt kan diskuteres i relation til edb.

Der kan herved blive tale om at uddybe forståelsen af både edb og det pågældende emne. Emnet kan være hentet fra biologi, sprog, orientering, fysik og så videre.

Folkeskolen nummer 4

januar 1973