
Elever efter fire år: Skoledagen er den samme
Eleverne mener stadig, at skoledagen er for lang. De oplever ikke mere bevægelse i løbet af dagen. De oplever stadig larm og er stadig glade for deres lærer. Samlet set har meget ikke ændret sig siden folkeskolereformen blev indført, viser elevernes svar i ny evaluering.
Det er generelt svært at finde forskelle mellem elevernes oplevelse af deres skolegang nu og før reformen, når man kigger på elevsvarene i den spritnye evaluering af folkeskolereformen.
Samlet spænder rapporterne over mere end 300 sider, og giver et billede af, hvordan eleverne, lærerne og pædagogerne (som optræder i samme rapport), skolelederne, forældrene og skolebestyrelserne hver især oplever skolehverdagen fire år efter, at politikerne ændrede skoleskemaerne markant.
Vive (Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd) har spurgt eleverne om deres syn på skoledagen tre gange: i 2014, 2016 og senest her i 2018.
De første indsamlinger af svar kommer fra foråret 2014 - altså det sidste halvår inden reformren trådte i kraft. Det er resultaterne herfra, som Vive bruger til at sammenligne de efterfølgende svar for at kunne sige noget om, hvorvidt reformen har ændret elevernes skolegang.
I alle tre år har eleverne på 4., 6., 8, og 9. klassetrin deltaget i undersøgelsen, mens elever på 2. klassetrin kun er blevet spurgt i forbindelse med årets undersøgelse. Det betyder, at Vivi kun kan sammenligne resultater på mellemtrin og udskoling.