Debat

Andreas Marckmann Andreasen

Folkeskolens leder: Hvad mener du om skolen?

Vi på fagbladet Folkeskolen relancerer vores debatunivers, så flere har lyst til at deltage. Her kan du læse, hvad vi laver om.

Publiceret Senest opdateret

Skoleudspil, inklusionsproblemer, skærme, praksisfaglighed, sparerunder, kunstig intelligens. Debatten om skolen fylder mere i den offentlige debat, end den måske har gjort nogensinde. 

Alle har en mening, de gerne vil dele. Lærere kender det fra familiefesten, hvor der altid lige er nogen, der er kommet i tanke om en let løsning på et svært problem. Nogle gange kan jeg få samme fornemmelse på Christiansborg. Stop, forbyd, gør mere, gør mindre. 

De lette løsninger og løse meninger er overalt. Men skoledebatten i dag er for fragmenteret, ukvalificeret og polariseret. Det vil vi på fagbladet Folkeskolen lave om på. 

Derfor relancerer vi debatten på alle vores platforme – også her i det trykte Folkeskolen. Formålet er klart: At samle skoledebatten, at kvalificere den og at engagere flere i den. 

Konkret kommer vi til at gøre tre ting: 

– Vi indfører nye debatregler, som skal sikre en konstruktiv debat, især på folkeskolen.dk og vores sociale platforme, som alle kan føle sig velkomne i. Især yngre læsere oplever debatten som hård og indforstået. Vi har også brug for deres stemmer og erfaringer i diskussionerne. 

– Vi gør det nemmere for læserne at finde det, de har brug for. Vi deler vores indlæg op i to kategorier: Debat og Inspiration. Debat er der, hvor meninger brydes – på et kvalificeret grundlag. Inspiration er det, du kan bruge i dit arbejde. Det er her, kolleger deler erfaringer eller materialer, og det er her, den tunge forskning omsættes til gode råd. 

– Vi vil udgive færre og bedre indlæg. I dag har vi på folkeskolen.dk en stor underskov af blogindlæg, som desværre bliver læst af alt for få. Alle er fortsat velkomne til at indsende indlæg, som vil blive vurderet og få feedback fra vores debatredaktion. Hvis vi vælger at bringe indlægget, vil skribenten få hjælp til at skrive det, så det bliver læst.

Nogle kunne tro, at dette var en spareøvelse. Det er det ikke, tværtimod. Der er tale om den største investering i Folkeskolens debatstof nogensinde, godt hjulpet på vej af en særlig mediestøtte på 1,65 millioner kroner. 

Vores nye debatredaktion er allerede i fuld gang med at forberede relanceringen. De nye regler for debat og blogs rulles ud før nytår, og næste år følger vi op med flere tiltag. 

En kæmpestor tak til alle jer, som allerede bidrager til vores debat. Jeg håber, at I vil blive ved!

Jeg er overbevist om, at vi får et endnu bedre og mere levende debatunivers, hvor mange flere stemmer har lyst til at deltage med kvalificerede meninger og inspiration. Det fortjener skoledebatten.