Mindre skældud

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lone Husted er en erfaren pædagog, der har arbejdet med utilpassede unge i en række forskellige sammenhænge, før hun for halvandet år siden blev skoleassistent på Nordvangskolen i Hjerting ved Esbjerg.

Hvad ser du som din hovedopgave?

»Det er at få børn til at fungere i undervisningen - det vil sige at hjælpe dem med at få løst nogle problemer, for eksempel konflikter med kammerater eller i familien, og give dem nogle redskaber til at fungere sammen med andre børn«.

Er du tilknyttet undervisningen på fuld tid?

»Jeg er ansat på fuld tid, men jeg er ikke 37 timer om ugen i skolen. Jeg er vel i skole fra klokken 8 til 14-15 stykker, og så er der møder, indberetninger, der skal skrives, og andet«.

Er du knyttet til bestemte børn?

»Jeg er knyttet til bestemte børn og bestemte klasser. Det er blandt andre nogle børn, som ikke kommer ret meget i skole, hvor jeg har arbejdet tæt sammen med forældrene. Så starter jeg om morgenen med at gå ind i de tre klasser, det drejer sig om, og hvis børnene ikke er dukket op, så ringer jeg hjem til dem og aftaler for eksempel, at jeg kører dem i møde eller kommer hjem og henter dem. Så i en periode kan jeg være meget i familien, men så sker der som regel en udvikling, hvor børnene igen kommer i skole. Og i andre perioder er jeg meget sammen med børnene i undervisningen og observerer, og nogle gange tager jeg børnene med ud af klassen og snakker med dem. Det handler meget om at finde nogle redskaber, som både barnet og læreren kan bruge, så vi undgår skældud«.

kra@dlf.org