Efter sommerferien står man måske med en ny gruppe elever i sin engelskundervisning. Og ifølge faglig rådgiver på folkeskolen.dk's engelsknetværk Karin Keller Albrecht­sen handler det i første omgang om at gennemskue elevernes mod.

Lærer: Svært at overskue nye elevers niveau i skriftlig engelsk

Her på den anden side af sommerferien er Karin Keller Albrecht­sen startet op med en ny gruppe elever i engelsk. Først handler det om at lure elevernes mod, lyder det fra Folkeskolens faglige rådgiver i engelsk.

Publiceret Senest opdateret

Karin Keller Albrecht­sen havde kun én 6. klasse i engelsk sidste år.

Her på den anden side af sommerferien har folkeskolens faglige rådgiver i engelsk dog overtaget hele 7. årgang.

”Det er jo altid spændende at starte op med nye elever, som man ikke kender”, fortæller Karin Keller Albrecht­sen, da folkeskolen.dk/engelsk ringer hende op til en snak om, hvordan man egentlig får luret det faglige niveau hos nye elever i engelsk.

”Når det kommer til elevernes niveau, så handler det selvfølgelig om fagligheden, men det handler altså også om modet til at turde at kaste sig ud i sproget og sige noget i undervisningen”, lyder det fra Karin Keller Albrecht­sen, der fortsætter:

”Vi er eksempelvis startet op med en helt klassisk øvelse, hvor jeg skrev ti ord ned om min sommerferie, hvorefter eleverne så skulle prøve at gøre det samme. Og med en øvelse som denne bliver det ret hurtigt tydeligt, hvem der så rækker hånden op først og har mod til at gå forrest”.

Her er der dog kun tale om den mundtlige del af engelskfaget.

Når det kommer til netop den del, er det da også hurtigere og nemmere at danne sig et overblik over elevgruppens niveau, fortæller Folkeskolens faglige engelskrådgiver.

"Efter jeg har igangsat sådan en øvelse, og eleverne sidder og snakker med hinanden, så kan man også bare på sådan en gåtur igennem klassen ret hurtigt lure, hvilke elever der kæmper lidt mere med det".

Skriftlighed er sværere

Når det kommer til den skriftlige dimension af elevernes faglighed, er det dog langt mere vanskeligt at gennemskue elevernes faglige niveau, lyder det fra Karin Keller Albrecht­sen.

En problemstilling, som hun også tidligere har beskrevet på sin blog på folkeskolen.dk.

”Skriftligt har vi taget hul på vores første emne, som handler om succes versus happiness. Her slog vi hul på emnet ved, at jeg fortalte om et menneske, som jeg mente var succesfuldt. Det skulle eleverne så lave et lille skriv om, og på den baggrund kan jeg danne mig et overblik over, hvor eleverne nogenlunde ligger, når det kommer til niveauet i skriftligt engelsk”, fortæller Karin Keller Albrecht­sen og fortætter:

”Men jeg synes altså, at det kan være svært at gennemskue elevernes skriftlige niveau, nu hvor der er så mange hjælpemidler”.

Vurderingen af elevernes niveau i skriftlig engelsk er derfor en længere proces, som kræver mere en bare én aflevering.

”De sætninger, de eksempelvis afleverer i sådan et forløb som dette, kan de jo bare have taget fra Google Translate eller noget lignende, så det er altså ikke her, jeg vurderer elevernes niveau i skriftligt engelsk. Det er noget, som jeg først kan se senere, når jeg har haft længere tid med eleverne”.