Lærer til lærer

Forskel på ords betydning og betydningen af ord

Fokus på de anvendelige ord.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På DLF kursus i Bjerringbro har vi været i kælderen med den skaldede professor.

Vi har i mange år i engelskundervisningen haft fokus på at undervise elever i indholdet i teksterne, og gjort meget ud af, at de lærte de svære og ofte sjældent forekommende ord.Undersøgelser viser, at de svære ord lærer eleverneimidlertid ikke, da de ikke kan se en mening med det.

Fokus skal flyttes til de mere anvendelige ord, som eleverne ofte kan få gentaget og brugt i deres eget sprog. På den måde kan man øge det aktive ordforråd og opnå bedre fluency.

Forskning viser, at hvis man kender 2000 af de oftest anvendte ord, kan man læse 87% af af gænse tekster - det må nødvendigvis være de 2000 ord, det er succeskriteriet at lære.