Skoleforskning

”Jeg er helt utrolig stolt og beæret over den enorme tillid", siger den danske forsker.

Dansk forsker valgt til at stå i spidsen for anerkendte internationale skole-undersøgelser 

Christian Christrup Kjeldsen er blevet udnævnt til formand for IEA, der står bag store internationale skoleundersøgelser som Timms og Pirls.

Offentliggjort

I næste måned offentliggøres resultaterne af den internationale undersøgelse af skoleelevers teknologiforståelse, Icils, og i december undersøgelsen Timss af 4.-klassers matematik- og naturfagskundskaber. 

Organisationen bag undersøgelserne er den internationale sammenslutning af forskermiljøer, IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). 

Tirsdag valgte IEA den danske forsker Christian Christrup Kjeldsen, DPU, Aarhus Universitet, som ny formand.

”Jeg er helt utrolig stolt og beæret over den enorme tillid, jeg er blevet givet med valget som formand for IEA. Jeg har været med i IEA i snart 10 år som medlem af generalforsamlingen og bestyrelsen", siger den danske forsker. 

Som formand kommer Christian Christrup Kjeldsen til at spille en central rolle i at styrke IEA's mission om at fremme forståelsen af, hvordan uddannelsespraksis, processer og politikker kan forbedre kvaliteten af undervisning og læring på tværs af landegrænser, fortæller han. 

IEA er en non-profit og uafhængig organisation, der samarbejder med over 60 lande og mere end 100 uddannelsessystemer. Organisationen har siden 1958 undersøgt elevernes færdigheder inden for emner som matematik, naturvidenskab, læsning, medborgerskab, teknologiforståelse og informationskompetence.

Christian Christrup Kjeldsen ser frem til at lede organisationens arbejde og bidrage til at fremme undervisning og læring for alle børn på globalt plan.

"At jeg en dag skulle få lov til at sætte retning for den internationale skoleforskning havde jeg ikke forestillet mig tilbage i 1998, da jeg sprang ud i mit første lærerjob som nyuddannet. Jeg tror heller ikke, at de lærere, der havde mig til specialundervisning i indskolingen, havde forestillet sig det. Men måske er det værd at huske, at det ikke altid går sådan, som det ligger i kortene", siger Christian Christrup Kjeldsen.

Blå bog

Christian Christrup Kjeldsen er tilknyttet Aarhus Universitet, Faculty of Arts, ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), hvor han også er i gang med et program til forfremmelse til professor. Han har en ph.d. fra det internationale forskningsskole "Education and Capabilities" fra Bielefeld og Dortmund i Tyskland, hvor han forsvarede sin afhandling "Capabilities and Special Needs: An Educational Foundation".

Han begyndte sin karriere som folkeskolelærer, hvor han underviste i fysik, musik og specialundervisning. Denne praktiske erfaring i folkeskolen har givet ham en dyb forståelse af undervisningens udfordringer og muligheder, hvilket også har inspireret hans senere arbejde inden for uddannelsesforskning.

Med en solid baggrund i pædagogisk sociologi og socialpædagogik, har han besat flere ledende stillinger, herunder som Viceinstitutleder for forskning ved DPU og er fortsat leder af Nationalt Center for Skoleforskning (NCS). Han har fungeret som formand for flere udvalg og er overordent ansvarlig for den danske deltagelse i internationale studier som TIMSS, PIRLS, ICCS og ICILS i regi af IEA.

Hans forskningsfokus ligger i ulighed og retfærdighed i uddannelsesudfald på tværs af forskellige skoletrin og fag, og han arbejder både med nationale og internationale projekter inden for store kvantitative og mixed-methods undersøgelser.