Anmeldelse

Medina

- vurdering af tosprogede småbørns andetsprogsudvikling

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et vellykket, lettilgængeligt materiale med gode forslag til bevidst iagttagelse af tosprogede småbørns sproglige udviking på andetsproget. Det er et løft til folkeskolelovens paragraf 4 a, der handler om dansksproglig stimulering af tosprogede småbørn.

De ideer, der findes i materialet, er velegnede til brug både i børnehaver, børnehaveklasser og i indskolingen, da målgruppen er børn mellem tre og seks år.

Det centrale i materialet er otte skemaer, der viser, hvad man kan og bør fokusere på med hensyn til børns andetsprogsudvikling, og hvordan man kan følge denne udviklingsproces. Temaerne i skemaerne drejer sig om børnenes evne til at kommunikere på dansk, deres udtale og deres mulighed for at forstå og anvende sproget på en acceptabel måde. De har en overskuelig opbygning med en klar progression. Der er fri kopieringsret til skemaerne, der er tænkt som vejledning med hensyn til det enkelte barns andetsprogstilegnelse og som støtte for en bevidst tilrettelagt pædagogisk praksis.

Det er tanken, at der opsamles data for hvert enkelt barn cirka hver tredje måned i en naturlig og relevant samtale med barnet. Dialogen båndes og analyseres, og dataene indskrives i skemaerne. Det giver mulighed for både at følge sprogudviklingen og at tilrettelægge den sproglige stimulering.

I materialet er der ligeledes en nøje gennemgang af hvert skema med teoretiske overvejelser og eksempler fra praksis, ligesom der peges på nogle faktorer, der har betydning for andetsprogstilegnelsen. Materialet slutter med et eksempel på analyse af indsamlede elevdata.

Materialet bør anskaffes af samtlige institutioner, der arbejder med tosprogede småbørn.