Anmeldelse:

Hey! Like and Subscribe!

Nyt materiale fra Dansklærerforeningen sætter spot på influencerne og digitale samtaler.

Publiceret

Fakta:

Digitale samtaler - Influencer

Forfattere: Marie Bloch Jespersen, Pernille Hargbøl og Ditte Vejby Schou

Grundbog: 223,75 kroner, 72 sider

Lærervejledning: 436,25 kroner, 56 sider

Dansklærerforeningens Forlag

Digitale samtaler - Influencer  er et lettilgængeligt bogmateriale til 5.-6. klasse. Materialet er herligt gammeldags og traditionelt i sin opbygning samtidig med, at det benytter sig af moderne teknologier, hvor det giver mening.

Digitale samtaler - Influencer starter ambitiøst og ved første øjekast lidt tungt og småkedeligt ved at lægge op til klassegennemgang, klasse- og parsamtaler om digitale samtaler, fagbegreber og elevernes egne erfaringer med digitale samtaler. Men hey – if it ain’t broken, don't try to fix it – klassegennemgang og samtale kan noget, selvom emnet er teknologisk og moderne. Bogens første kapitel slår således tonen an: Her er et materiale, som forholder sig danskfagligt, seriøst, vedkommende og inddragende til sit stofområde. I forløbet om digitale samtaler og influencere skal eleverne forholde sig fagligt og personligt til emnet.

Efter det første, indledende kapitel åbner materialet sig op med mere kreative arbejdsmetoder. Der er stadig mange opfordringer til par- og klassesamtaler, men undervisningsmetoderne bliver mere mangfoldige og mere kreative. De første øvelser er overskuelige og tilpas genkendelige til at ingen taber pusten i teknologiske afkroge. Kompleksiteten stiger langsomt: undersøg, analyser, diskuter; først herefter kastes klassen ud i eksperimenter med selv at filme og producere influencer-content.

Materialets kvalitet består af den fagligt ambitiøse tilgang med fokus på fagudtryk og danskfaglige begreber, anvendelsen af traditionelle og meget overskuelige arbejdsmetoder – og kravet til efter gennemgangen af influencer-content selv at producere content.

Man behøver ikke læse den medfølgende lærervejledning, men gør man det, udfoldes de didaktiske overvejelser bag materialet, og læreren fodres med tips til den gode undervisning.

Marie Bloch Jespersen, Pernille Hargbøl Madsen og Ditte Vejby Schou, som står bag materialet, har skabt en influencer til lejligheden: bageentusiasten Esben. Esben ligner en ung influencer på en prik. Hans videoer er simple, emnet er velkendt og baggrundshistorien troværdig. En begrundelse for den fiktive influencer er, at Esben ikke forsvinder fra nettet og derfor forbliver brugbar i forbindelse med undervisningen. 

Tilsvarende overvejelser ligger bag materialets brug af kilder på det store, skræmmende internet. Forfatterne har sørget for at alle kilderne kan tilgås uden profiler, så lærerne ikke kommer ud i etiske dilemmaer om aldersgrænser og personoplysninger. Henvisninger til yderligere materialer og kilder kommer med passende formaninger om at huske at tage hensyn til GDPR-regler.

Digitale samtaler - Influencer forener på fin vis klassiske danskfaglige begreber med ganske få, men gode eksempler på influencer-content. Eksemplerne er få, men de mange opgaver, som opfordrer eleverne til at analysere deres egne favoritter, er en god løsning på udfordringen med kildevalget, så man undgår at beskæftige sig med influencere, som ikke længere er aktive eller aktuelle.