Anmeldelse

På vej til den første læsning

- Fonologisk opmærksomhed

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'På vej til den første læsning' er et træningsprogram for børnehaveklasse og specialundervisning i fonologisk opmærksomhed på enkeltlyde. 20 minutters daglig træning i 17 uger. Der er grundige forklaringer til eleverne på, hvor i munden hvert enkelt bogstav bliver artikuleret, øvelser med bogstavet som første- og sidstelyd og masser af rimøvelser. Et systematisk program med vægt på gentagelse både af indlært stof og bestemte arbejdsmåder.

Det kan være både fornøjeligt og en nyttig støtte for den kommende læseindlæring at arbejde med fonologisk opmærksomhed i børnehaveklassen, gerne også andre former for sproglig opmærksomhed, og den børnehaveklasseleder, der ikke kender til fonetik, kan her få en kort, men klar introduktion til fonetikken. Derefter er der så en til overflod detaljeret opskrift på, hvad hun skal gøre og sige hver af dagene. Det er godt med støtte til den utrænede, men det nærmer sig en programmering af børnehaveklasselederen, når det er angivet i replikform, hvad hun skal sige, og for eksempel hvor mange gange hun kan lade en elev svare forkert, før hun selv siger det rigtige. Den detaljerede programmering virker påfaldende, specielt fordi børnene netop skal arbejde på samme måde med hvert bogstav.

Men derfor kan træningsprogrammet være godt nok for børnene, og for den fonologisk utrænede børnehaveklasseleder kan det være 'learning by teaching'. Og så kan hun jo lave sin egen udgave af træningsprogrammet, når hun skal arbejde med den næste børnehaveklasse.