Kragernes dans

Mobning er noget uhyggeligt noget - og noget, som vi alle skal forholde os til. Men behøver det at være så trist og så sagligt alt sammen? Nej, bestemt nej, og heldigvis er der nu udkommet en meget spændende skønlitterær roman om emnet, som kan læses selvstændigt som god spændingslitteratur i klassen eller som frilæsning, men den kan også indgå i et større forløb om mobning.

Bogens hovedperson er en teenagedreng, der en dag kommer ud for en ulykke og derfor må være væk fra skolen og kammeraterne et stykke tid. Da han efter sin sygeperiode kommer tilbage til skolen, er hans bedste ven rejst, og der er opstået en ny magtbalance, eller i alt fald er de forskellige sociale grupperinger ændret drastisk. Derfor bliver den sociale hverdag et helvede for vor hoved­person. Samtidig med tabet af sin bedste ven må vor hovedperson sande, at han også selv er forandret af den ulykke, som han har været ude for. Hvad vil der ske ude i fremtiden? Og hvad er det nu, man plejer at sige om de sorte kragefugle? Bringer de ulykke med sig? Eller var det nu ikke dem, der i gamle dage mentes at bringe de dødes sjæle over i dødsriget?

Det er en meget spændende roman om magtkampe, mobning og magi/overtro. Læs den selv før dine elever og brug den som værklæsning fra 5. klasse.