Anmeldelse

Læreren som sproglig vejleder

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er tiltrængt, at denne bog nu, efter 11 års forløb, kommer i en bearbejdet, udvidet og ajourført andenudgave. Dens store fortjeneste er fortsat, at den ud fra en lang række velvalgte elevtekster grundigt belyser og diskuterer dansklærerens rolle som faglig inspirator og vejleder. Dens iøjnefaldende begrænsning er stadig, at den stort set holder sig til den skriftlige fremstilling. Det får den imidlertid meget ud af; den går behageligt direkte, ubesværet og systematisk til værks. I ti klart disponerede kapitler præsenteres fagets og lærerens værktøjer og anvendelsesmulighederne af dem. De nyere (ikke mindst norske) arbejder inden for området er i rimeligt omfang medinddraget. Både opsætning og fremstilling er særdeles læservenlig, her har bogen fået en ansigtsløftning. De faglige begreber, der introduceres, er blevet flere, uden at det på nogen måde tynger den løbende tekst. Man mærker, at der er kommet mere detaljerede og bindende mål for danskundervisningen. Nogle delområder forsømmes dog, blandt andet er behandlingen af den vigtige essaygenre stedmoderlig, tynd og vag.

De to sidste kapitler er nytilkomne størrelser; evaluering og progression er for alvor kommet ind i billedet. Derfor må det undre, at den sidstnævnte af de to faktorer ikke figurerer i det nyttige stikordsregister. En sammenligning med førsteudgavens register vidner om den øgede nuancering, differentiering og præcisering. Ingen tvivl om udgivelsens fortsatte og øgede brugsværdi.