Anmeldelse

Kanon, fakta og virkeligheden

- fra sagprosa til reality

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten om "Da Vinci Mysteriet" og denne bog har det til fælles, at de handler om vanskeligheden ved i en moderne virkelighed at skelne mellem fakta og fiktion. Begrebet faktion elimineres i bogen som ubrugeligt. Der er i vore dages faktiske tekster i vid udstrækning træk og virkemidler fra fiktion. Det gælder i alle former for medier - lige fra talesprog og sagprosa til de elektroniske genrer.

I forhold til mængden af bøger, som er udgivet og stadig udgives om skønlitteratur, er litteraturen om faktiske tekster begrænset. Denne bog gennemgår imidlertid et bredt spekter af faktiske genrer, dybtgående og teoretisk velfunderet. Det gælder for eksempel journalistiske tekster, reklamer, radiodokumentar, fakta-tv, dokumentarfilm og faktiske tekster på nettet, og i afsnittet "Reality - når verden er autentisk og følelserne i fokus" behandles blandt andet realityserien, realitymagasinet og realityshowet.

Skønlitteraturen er i Fælles Mål for dansk stadig danskfagets dronning. Og i den sidste tid er politikere, eksperter, forlag, kursusudbydere og forfattere faldet over hinandens ben i iveren for at promovere sig selv, tilkæmpe sig nye territorier og tjene penge i en overdimensioneret kanondebat. Johannes V. Jensens forfatterskab er fremragende, men kommer næppe til at spille den store rolle for elevernes identitetsdannelse i fremtiden.

De faktiske medier, som omtales i denne bog, har imidlertid længe spillet en central rolle i elevernes opfattelse af virkeligheden. Det vil de komme til at gøre i endnu højere grad i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at disse genrer opprioriteres i undervisningen. Ikke i form af en hysterisk og ensidig it-dyrkelse, styret af økonomitænkning og teknikbegejstring, men ved solid danskfaglig viden, grundige fagdidaktiske overvejelser og arbejde med analyse og produktion.

Da gennemgang af faktagenrer har en alt for ydmyg plads i danskundervisningen i dag, kan jeg ikke anbefale denne bog nok. Den er ikke let at læse, men dens indhold er så væsentligt, at det er ulejligheden værd at arbejde sig grundigt igennem den. Den giver et teoretisk fundament, værktøjer til analyse og produktion, kan danne afsæt for undervisningsforløb, og den leverer en glimrende argumentation for, at det er vigtigt at arbejde med faktateksterne og de moderne mediers virkelighedsbillede i danskundervisningen i større udstrækning og med et langt højere kvalitetsniveau, end det sker nu.

Jeg vil slutte med et citat fra bogen: "Hvordan verden er (i sig selv), ved vi ikke, men vi ved, at den ikke er som i mediernes beskårne format. Det er det, der gør faktiske tekster vildt spændende og tit mere interessante end fiktionstekster, der konstruerer en egen virkelighed frem for en virkelighedsreference".