Anmeldelse

Læsningens landskab

Læseforståelse og læringsstrategier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er beregnet til undervisning i læseforståelse for 3.-4. klassetrin. Det er hensigten at forbedre og udvide elevens strategier til at læse forskellige tekster med forståelse.

I første kapitel beskæftiger man sig med forforståelse, og hvordan man inddrager denne i bearbejdelsen af det læste. I andet kapitel drejer det sig om at bevidstgøre eleven til at arbejde med og undersøge de ord, som hun ikke uden videre forstår. Endelig arbejdes der i tredje kapitel med, at eleven skal skabe sig et overblik over det læste.

I bogen veksles der hele tiden mellem, at eleven får stillet spørgsmål til undersøgelse af en tekst, bliver opfordret til læsning af teksten på varierende måder og får stillet opgaver, der skal løses af klassen i fællesskab. Hvert kapitel er opdelt i nogle afsnit med en tekst som kerne, og afsnittene afsluttes med et tænkehjørne, hvor eleven opfordres til refleksion over et komplekst spørgsmål. Teksterne spænder fra episke genrer over lyrik til forskellige fagtekster.

"Læsningens landskab" er en gennemtænkt og fristende bog, både på grund af dens danskfaglige og på grund af dens pædagogiske indhold. Der er tænkt nyt, idet læsetræningen får en anden form end ved en traditionel læsebog. Også layout og illustrationer bidrager til at gøre bogen attraktiv. På den anden side mener jeg, at en dansklærer, der er hjemme i de nyere danskmetoder, selv kan tilrettelægge undervisningen sådan, at de samme aspekter tilgodeses. De senere læsebogssystemer lægger også op til lignende bearbejdelser af teksterne. Efter min mening er bogen for dyr i forhold til den mængde læsestof, den tilbyder.