Anmeldelse

Læs Højt

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal huske, at oplæsning er en vigtig disciplin i skolen, som ikke må isoleres til blot og bar underholdning ved frokosten i skolen eller i en vikartime. Det er vigtigt for børns ordforråd, at de hører det talte ord og det litterære sprog. På den måde lærer de også at lytte til ældre teksters anderledes ord og udtryk, og de kan komme igennem tekster, som de ellers ville have svært ved at få læst på egen hånd.

Desuden skal vi huske, at vi også skal læse for de store børn i skolen. Og her kommer hele klassikerdebatten og kanondebatten frem. For alt det, som ellers ikke ville interessere eller have en chance for at blive forstået af nutidens børn og unge, kan bedre forstås i en højtlæsning.

Vi skal også læse for vore egne børn, og vi skal dyrke det nærvær, der opstår i en oplæsningssituation. Dette og meget mere kan man læse om i en lille fin pjece, som er nem at læse og blive klog af. Der står virkelig meget klogt i den, som alle, der har med børn og unge at gøre, bør læse og lære af.