ParkourUndervisning

Bare det var en serie...

om alle sportsgrene

Bogen her – og websitet – burde være en del af en serie, hvor alle sportsgrene indgik. Det ville være idrætsunderviseres pixibøger. På den gode måde. Bogen er redigeret med et indbydende layout, store flotte billeder og ikke for tætpakket tekst. Den er tilrettelagt, så den hjælper læseren fint igennem forberedelse og gennemførelse af et parkour-forløb i idræt. Bogens pædagogikafsnit bærer dog præg af ikke at være skrevet af lærere. Det er simpelthen for banalt. Men pyt, det råder resten af bogen bod på.

Titel: ParkourUndervisning

Forfatter: Jacob Mortensen, Thomas Videbæk

Sider: 158

Forlag: ParkourUndervisning I/S

Der er et godt afsnit med idéer til lektionsopbygning, som er inddelt i aldersgrupper samt i inden- og udendørsøvelser. De er delt i moduler af to timer og 45 minutters varighed, som passer til mange skolers idrætstimer. Afsnittet om opvarmning er noget kort, men ellers meget inspirerende.

Bogens forcer er klart de velbeskrevne sider om teknik og redskabsbaner. Tekniksiderne bønfalder om at blive kopieret med deres step by step-billedserier og QR-koder med link til videoer af øvelserne. De er oplagte at uddele på stationer, så eleverne selv kan scanne koderne med deres mobiler og se øvelserne udført med tilhørende forklaringer. Måske ikke i så høj grad til de mindre elever, der ikke i samme grad har mobiler med i skole.

Bogen er bedst til novicer udi parkour. Her giver den en samlet og grundig indgang til et par ugers parkour-undervisning. Hvis man har været lidt i gang med parkour, er der dog stadig materiale nok i bogen til yderligere inspiration og friske vinkler på opstillinger. Idéen med QR-kodede videoer tilknyttet kopisider er tæt på genialt til de større elever.

Hvis ikke helt budgettet er til nye bøger, kunne man jo starte med emu.dk’s ganske velbeskrevne afsnit om parkour. Der kan man gratis komme lidt i gang.