Anmeldelse

Pirana - let skolestart

Opgaverne skal bare laves

Hvad skal eleverne lære med de hæfter? Hvis målet og den sammenhæng, som hæfterne indgår i, er klart, så er det et materiale, som elever kan være glade for at arbejde med.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Pirana - let skolestart” er en serie på to danskbøger, som benævnes med Dansk A og Dansk B. Hæfterne henvender sig til eleverne på et absolut begynderstadie, for eksempel børnehaveklasse eller 1. klasse, deraf navnet ”let skolestart”.

Fakta:

Titel: Pirana - let skolestart

ISBN: 9788702152814

Pris: 85

Sider: 48

Type: Dansk A

Forlag: Pirana

ISBN: 9788702152821

Pris: 85

Sider: 48

Type: Dansk B

Hæfterne er bygget op med den samme struktur og overskuelighed på alle siderne, hvilket gør, at eleverne på ingen måde skal bruge kræfter på at forholde sig til, hvordan de skal ”læse” og forstå sidernes opbygning. Foruden sidernes tydelighed er der også samme typer opgaver på hver side. I danskbøgerne er det opgaver som ”lav sammensatte ord”, ”rimer på”, ”skriv løs” og så videre, hvilket derfor betyder, at progressionen i hæfterne stort set ikke er til stede.

Samme struktur, opbygning og opgavetyper har nogle åbenlyse fordele i forhold til de elever, som kan have meget svært ved at honorere de faglige krav, der ellers er i undervisningen. De vil således ikke skulle forholde sig til, hvordan opgaverne som sådan skal forstås. Opgaverne skal bare laves. Og netop her gemmer der sig endnu en faglig udfordring for læreren. Læreren risikerer, at netop de svage elever, som materialet er tiltænkt, sætter autopiloten til og bare per automatik udfører opgaverne. Desuden er der en facitliste bagerst i hæfterne, som måske kan friste svage sjæle. Det er hagen ved overskueligheden, samtidig med at det også er en styrke, at der netop findes et materiale på markedet, der gør, at eleverne selvstændigt kan arbejde med opgaverne på klassen. Læreren bør derfor nøje overveje, i hvilke sammenhænge det skal anvendes, og stille spørgsmålet: Hvad skal eleverne lære med de hæfter? Hvis målet og den sammenhæng, som hæfterne indgår i, er klart, så er det et materiale, som elever kan være glade for at arbejde med.