Anmeldelse

Natursnak-tak

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Natursnak-tak" er inspirerende og overskuelig. Hvis man synes, det er kedeligt at beskæftige sig med naturfaglige ting, skal man starte undervisningen med "Natursnak-tak" og se, hvordan det kan gøres.

Fakta:

Titel: Natursnak-tak

Forfatter: Bo Bramming, Kis Bonde

Type: Bog

Forlag: L&R Uddannelse

Elevens bog er inddelt efter de fire årstider. Der er mange gode opgaver og forslag til forsøg. Den indeholder opgaver om sanserne og de fire elementer (jord, vand, luft, ild). Det drejer sig om at iagttage, undersøge og samtale.

Lærerens bog indeholder betragtninger over undervisningen og om brug af naturen, og der sættes fokus på læring, fantasi og leg. De fire årstider følges som i elevens bog, men til hver måned er der knyttet en lille fortælling med ideer til årstidssange, rim, lege og oplysninger om naturen. Hver måned har afsnit, der blandt andet handler om naturen i klasseværelset, vejret og plante- og dyreliv.

Bag i bogen er der ekstra opgaver og ideer til aktiviteter, herunder madopskrifter. Der er også en litteraturliste med forslag til bøger, der kan læses højt for klassen.

Fire årstidsplakater fungerer som anskuelses- og samtalebilleder, der skal hjælpe på forståelsen og hukommelsen. Der lægges vægt på sprog og udtryksformer i forbindelse med naturen. Motiverne er børn, der oplever naturen i mange forskellige sammenhænge. Der er ting, der sker i luften, på jorden og i jorden og under vandet. Plakaterne fylder meget i klasseværelset, men de er gode. Man kan virkelig se naturen forandre sig måned for måned.

Materialet understøtter undervisningens mål og indhold. Det udfylder børnehaveklassens Fælles Mål vedrørende "natur og naturfaglige fænomener".