Anmeldelse

Din føde

Din føde

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de sidste udgivelser i serien "Triple" tages der afsæt i fødevarerne, herunder deres sammensætning og betydning.

Den store udfordring i naturfagsundervisningen er at få eleverne til at undre sig over den naturfaglige omverden. En del af de traditionelle naturfaglige undervisningsmaterialer er ofte ganske styrende og lægger kun sjældent op til nogen større undren, men i materialet her er det at undre sig centralt. Især i opgavearkene lægges der i høj grad op til selv at tage stilling til og vurdere, hvad der er rigtigt og forkert, og til selv at finde måder at undersøge tingene på. 

Til hvert fagområde hører en elevlog, som stiller forståelsesspørgsmål til kapitlet og til den opnåede viden om emnet. Generelt er opgavearkene ganske teksttunge og krævende for eleverne. I vejledningerne til kopisiderne gives der gode forklaringer på formålet med de enkelte forsøg, på det forventede resultat og på den praktiske udførelse. Det gør forsøgene og undersøgelserne forholdsvis lette at gå til.

Elevbøgerne er rigtig gode, da de er skrevet i et lettilgængeligt sprog med gode forklaringer på det, som i første omgang godt kan være vanskeligt at forstå. Teksten ledsages hele tiden af gode illustrationer, der fint understøtter det centrale i teksten.

De to udgivelser giver en god forståelse af fagene. Man kan tydeligt se de enkelte fags særkender, hvilket også er nødvendigt, da fagenes mål er ganske forskellige. Tingene bliver sat ind i en større sammenhæng, og man fjerner sig fra den mere nørdede del af især fysik/kemi. Med det resultat, at både fysik/kemi og biologi bliver mere vedkommende for eleverne.