Anmeldelse
Om at se på Jorn
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En billedpædagogisk introduktion til Jorn og det spontan abstrakte maleri. I en række undervisningsforløb, bearbejdes denne nok så besværlige, og til tider uforståelige kunstretning.
Bogen er opdelt i en introduktion og metode til at fordybe sig i, og skabe et spontant abstrakt maleri.
11 af kunstmuseets Asger Jorn-værker, der er gengivet i en fin kvalitet, beskrives, analyseres og underbygges med faglige og tværfaglige undervisningsforslag. Der afsluttes med en biografi over Jorns liv og virksomhed.
Historien om de enkelte kunstværker understreges af citater fra Jorns bøger, artikler og breve, det kan være hans refleksioner over brug af farver, malemåder eller bidrag til debatten om finkultur kontra folkekultur, eksempelvis i forbindelse med hans modifikationer. Et af de mest kendte værker er nok: 'Den foruroligende ælling', hvor Jorn har malet en stor farvestrålende fugl ind i trommesalsbilledet af et lille idyllisk hus ved en skovsø. Jorn mente, at disse skilderier var grundlaget for kunstens dybeste inspiration. Ved at bemale dem med elementer fra sin egen billedverden var han med til, at bevare deres aktualitet og forhindre dem i at bliv eglemt.
Jeg finder, at bogen udfylder et hul, i skolens billedarbejde. Der har manglet nyere metoder til at arbejde med denne kunstretning.
I den billedpædagogiske tradition har vi ofte søgt, at bearbejde den konkrete virkelighed, i perioder er den spontan abstrakte kunst næsten fortrængt, måske fordi, den historisk set var medvirkende til udvikling af formningsfaget i 50'erne og 60'erne.
Bogen kan yderligere give inspiration til tværfagligt samarbejde, hvor undervisningsforløbene foruden billedkunst omfatter, elementer fra dansk, musik, drama og historie, det sidste især i forbindelse med gennemgangen af kunstværket 'Stalingrad'.