I forløbet 'Stridsvogne i Antikkens Rom' designede og kodede eleverne stridsvogne til et kapløb.Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Se 4 forløb, hvor eleverne arbejder på tværs af h&d, billedkunst og teknologi
På Søndermarkskolen har to lærere skabt et 9. klassesvalgfag, der kombinerer teknologiforståelse, billedkunst og håndværk & design. De viser her billeder fra nogle af deres forløb.
Det er andet år, Marlene Muhlig og Mette Hansen kører et særligt valgfag på Søndermarkskolen på Frederiksberg, som går på tværs af håndværk og design, teknologiforståelse og billedkunst.
Annonce:
I år hedder faget Robotteknologi og AI. Første år var der fleste piger på holdet, i år er der kun drenge.
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
"Vores vision med valgfaget Robotteknologi og AI er, at eleverne ikke blot skal lære at bruge teknologien, men også forstå den, så de selv kan skabe noget kreativt med den", fortæller Mette Hansen.
De to lærere har selv fundet på valgfaget, fordi de mener, at "de praktisk-musiske fag er vigtige at integrere i teknologiforståelse, fordi disse fag tilbyder unikke perspektiver og praksisser, der kan bidrage til en helhedsorienteret forståelse af teknologiens rolle i både skabende og problemløsende sammenhænge".
De designer selv deres forløb, så de kan få teknologi, håndværk, kunst og kreativitet ind.
Annonce:
Har de særlig teknologi på skolen?
"Vores skole har ozobotter, micro:bit,
Lego Mindstorms og folieskærere. Hvert år får vi lov til at supplere de
allerede indkøbte materialer og købe nye teknologier. På denne måde opbygger vi
stille og roligt et bredt udvalg af teknologier på skolen", fortæller Marlene Muhlig.
Her er 4 eksempler på forløb:
Sphero
Annonce:
Vores Sphero-forløb hedder 'Stridsvogne
i antikkens Rom'. Her skulle eleverne bygge en stridsvogn af en Sphero-robot og
forskellige materialer, f.eks. plastikkrus, nåle og balloner, der kunne slå de
andre i kamp. Eleverne arbejdede med en designproces for at fremstille den
optimale stridsvogn.
Til sidst kæmpede vognene i en arena, som bestod af en
cirkel af malertape på gulvet. Sphero-robotterne låner vi på CFU, da vi ikke
selv har nogen.
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
P5.js
I forløbet 'Kod en kop' skrev eleverne
computerkode i P5.js, som automatisk genererer grafik. Eleverne brugte en
sublimationsprinter til at printe på papir, hvorefter trykket blev overført til
en kaffekop med en særlig varmepresse.
Annonce:
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Dystopia/Utopia
I dette forløb har vi været inspireret
af vores workshop på FCL (Future Classroom Lab) på KP. Eleverne har skabt
360-graders AI-billeder i Thinglink og overført dem til CoSpaces i Skoletube.
Herefter designede eleverne deres egen Dystopia/Utopia.
Eleverne diskuterede
begreberne og analyserede, hvordan teknologi kan påvirke en ukendt fremtid.
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
Robotmaleri
Annonce:
Foto: Marlene Muhlig og Mette Hansen
I forløbet arbejdede
eleverne med at bygge deres egne pensler. De byggede og kombinerede
Lego-elementer med motorer, sensorer og en programmerbar enhed (EV3). Herefter
programmerede eleverne penslerne til at bevæge sig over et lærred placeret på
gulvet. Samtidig maler eleverne med fysiske pensler der ikke på noget tidspunkt
rør malerlærredet.
Inden eleverne begyndte at male,
introducerede vi dem til kunstnere, der arbejder med teknologi i deres
malerier. Kunstneren Sougwen Chung kombinerer sine egne malerier med robotarme,
der maler ved hjælp af AI.
Hun bruger teknologi til at undersøge, hvordan
menneskelig intuition og maskinintelligens kan samarbejde. Performancekunstner,
designer og digter Ai-Da bruger teknologi til at skabe kunst med sin robotarm,
og Jackson Pollocks "drypmaleri" skulle inspirere eleverne til
spontane og energiske bevægelser i maleriet.
I arbejdet med maleriet give eleverne
slip på kontrol og lade bevægelserne være tilfældige eller spontane, når de
maler med teknikken dryp maleri, eleverne undersøger hvordan farver og former
interagerer, og tager løbende beslutninger om, hvor de skal dryppe eller
placere maling næste gang kroppen bliver en aktiv del af billedudtrykket. På
den anden side programmerer eleverne robotten til at gentage præcise bevægelser
eller mønstre igen og igen uden variation.
Foto: Bo Tornvig
Vi har diskuteret med eleverne, hvordan
teknologi ofte stilles i modsætning til det menneskelige – digitalt versus
fysisk, skærme versus kroppe, automatisering versus spontanitet. Vi har stillet
spørgsmålet: Findes der en mulig sameksistens mellem teknologi og menneske? Kan
vi samskabe så de billeder vi fremstiller fremhæver de måder, hvorpå teknologi
og fysiske materialer informerer, inspirer og giver form til hinanden.