Sanne Hjortshøj, som netop har færdiggjort sin læreruddannelse i Silkeborg, vandt hele to priser til årets Lærerprofession for sit bachelorprojekt, som hun har skrevet i billedkunst. Hun vandt både prisen for årets bedste bachelorprojekt samt særprisen for projekter, der har fokus på skolens dannelsesbidrag.

Fem seje lærere prisbelønnet for deres projekter

Fem nyuddannede og erfarne lærere blev i eftermiddag hædret for deres bachelor- og PD-projekter til årets prisfest for lærerprofession.dk.

Publiceret Senest opdateret

Tre nye og to erfarne lærere er her til eftermiddag blevet hædret for deres projekter på læreruddannelsen til Lærerprofession.dk’s prisfest i København, som afholdes i et samarbejde mellem Danske Professionshøjskoler og Fagbladet Folkeskolen.

Sanne Hjortshøj, som netop har færdiggjort sin læreruddannelse i Silkeborg, vandt for årets bedste bachelorprojekt, som hun har skrevet i billedkunst.

I projektet har hun haft en 1. klasse med på museum, hvor hun fik dem til at genskabe former og figurer i Asger Jorns værker med deres kroppe, før de arbejdede med dem i billedkunst. Pointen er, at børn tænker og handler med kroppen.

”I en yderst velskrevet fremstilling af én undervisningssekvens føres læseren legende let gennem en netop bevægende, men også teoretisk velunderbygget og didaktisk sensitiv undersøgelse af elevernes møde med kunsten. Imponerende og originalt”, lød det i dommerkomiteens motivation for at hædre Sanne Hjortshøjs projekt som årets bedste bachelorprojekt.

Om Lærerprofession.dk

Årets bedste bachelor- og PD-projekter på læreruddannelsen kåres hvert år ved en stor prisfest arrangeret af lærerprofession.dk.

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Sanne Hjortshøj takkede for anerkendelsen og fortalte om sit arbejde. Her fortalte hun, at eleverne arbejdede med at tegne egne billeder med inspiration fra kunst på vægge. Og det var her, at hun opdagede, at bevægelse var en god måde at få eleverne til at reflektere over kunstens komplekse billedsprog

”Jeg fandt ud af, at det at være kropslig og arbejde med bevægelsen har en særlig værdi, fordi vi oplever og sanser verden som en del af os selv, i modsætning til at opleve det som noget adskilt. Eleverne åbner opmærksomheden på rummet og hinanden og indgår i en flydende læringsproces”, lød det fra en glad Sanne Hjortshøj.

Lærer og poetry-slammer Nikolaj Lind Holm overrakte prisen på 10.000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort på 3.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag.

Andenprisen gik til Malene de Lemos, som er nyuddannet lærer fra læreruddannelsen i Odense. Hun har i sit projekt undersøgt betydningen af relationer i feedbacksamtaler mellem en dansklærer og hendes elever i 8. klasse.

”Projektet er eksemplarisk i sin klare identifikation af et problem, et stærkt undersøgelsesdesign og en sensitiv analyse”, hed det i motivationen.

Hendes hovedfund er, at relationelle aspekter ved feedback styrker elevernes motivation og faglige appetit, og det blev i motivationen beskrevet som ”vigtig viden til inspiration for alle der underviser”.

Tredjeprisen gik til Lea Jeberg Slot fra læreruddannelsen i Nørre Nissum, der har undersøgt matematikundervisning i 5. klasse og den forandringsmodstand, man kan møde, når man vil introducere nye undervisningsformer.

”Projektet er imponerende sikkert i design og reflekteret i de metodiske valg, der understøtter formålet, og den etiske bevidsthed er høj”, lød det i motivationen bag tredjepladsen.

Se Sanne Hjortshøjs takketale her:


Tydeligt rørt vinder blev hædret med to priser

Sanne Hjortshøj oplevede noget så imponerende at blive hædret hele to gange på samme eftermiddag.

Hendes bachelorprojekt vandt nemlig også særprisen, som i en treårig periode er blevet givet til projekter, der har haft fokus på skolens dannelsesbidrag.

Det var en tydeligt rørt dobbeltvinder, der trådte op på scenen igen for at modtage sin anden pris.

Med den pris gik hun derfor fra prisfesten med yderligere 10.000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort på 1.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag.

Se Sanne Hjortshøjs tale her. (Teksten fortsætter under videoen.)

Lærer vandt pris for sit fokus på overset sprogforstyrrelse

Lærerprofession.dk hylder ikke kun dimittenderne fra læreruddannelsen, men også erfarne lærere, der vælger at videreuddanne sig med en Pædagogisk Diplomuddannelse.

Her vandt Eva-Maria Glimberg, som til daglig underviser på Hans Rømer Skolen i Aakirkeby for sit PD-projekt, som har fokus på den oversete udviklingsmæssige sprogforstyrrelse DLD.

Projektet blev rost for at være teoretisk og analytisk stærkt, og at projektet er ”indfølende og opmærksomt over for elevens behov”.

Det var en glad Eva-Maria Glimberg, der herefter tog ordet.

”DLD er en overraskende almindelig sproglig vanskelighed – der sidder en til to elever i hver klasse med DLD”, sagde hun.

”Vi skal lære at tænke på muligheden for DLD, ligesom vi tænker på muligheden for for eksempel ADHD. Men frem for alt skal lærere have større forståelse for neurodiversiteten omkring os”, lød det videre fra Eva-Maria Glimberg.

Hun fik overrakt førstepræmien på 10.000 kroner fra LB Foreningen og et boggavekort fra Akademisk Forlag på 3000 kr. af formand for Danske Skoleelever Marie Holt Hermansen.

Andenpræmien gik til matematikvejleder på Hedelyskolen i Greve Mette Bjarning, som modtog 8000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort.

Bedste formidling gik til matematikvejleder

Og det var ikke den eneste hæder, som Mette Bjarning gik fra prisfesten med. Hendes projekt om undersøgende matematik vandt årets formidlingspris, der uddeles af Folkeskolen og består i et weekendophold for to sponseret af Sinatur Hotel & Konfernce.

”Hele PD-rapporten er skrevet på almindeligt dansk, og jeg bliver som læser hjulpet med en decideret læsevejledning, hvor skribenten forklarer, at hun bruger nogle begreber og teorier med henblik på at etablere et begrebsapparat, der kan give hende som vejleder og hendes kolleger på skolen et fælles sprog”, lød begrundelsen fra konstitueret chefredaktør på Folkeskolen Karen Ravn.

Mette Bjarning og hendes kolleger har forsøgt at implementere Brousseaus teori om ’fundamentale situationer’ uden at bruge tid på at sætte sig ind i den. I stedet gik de direkte til matematikaktiviteten. Resultatet var metervis af fingerstrikkede pølser – og tæt på ingen undersøgende matematik. I projektet undersøger hun, hvorfor det gik galt, og først her dykker hun ned Brousseau og udfolder teorien dér, hvor hun – og læseren – får brug for den.

Årets bedst formidlede bachelorprojekt var Malene de Lemos’ projekt om feedback. Det handler om ord som ’anerkendelse’ og ’empati’, og det er jo ord, som både bruges i dagligsproget og i mentaliseringsteorien. Der er overlap imellem betydningerne, og begreberne er flertydige og komplekse at definere – men det er Malene de Lemos bevidst om og sørger for at definere for læseren.

Læs mere om Malene de Lemos projekt om de relationelle aspekt ved feedback i næste nummer af Folkeskolen.