"Jeg har især oplevet, det giver mening for de elever, der har det fagligt svært", siger Amalie Thau la Cour om at bruge æstetik i historieundervisningen

Prisvinder vil have eleverne til at sanse historien

Tirsdag aften præmierede HistorieWeb og Gyldendal for 11. gang årets bedste historie-bacheloropgave fra læreruddannelsen. Vinderen blev Amalie Thau la Cour, der sætter fokus på æstetiske oplevelser som indgang til elevernes historiebevidsthed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en mørk, kold og fugtig februarmorgen. Dagens vejrmenu står på temperaturer omkring frysepunktet, mudder og gråvejr. Amalie Thau la Cour har taget sine elever med ud på en mark ti minutters gang fra skolen.

Her læser hun en historisk tekst for dem. Den handler om Johann Friedrich Struensees dramatiske henrettelse på Øster Fælled i april 1772. Den dag var det ifølge overleveringen tilsvarende koldt og fugtigt.

"Hvad vækker det i jer, når I står her og hører historien?", spørger hun.

Eksemplet er fra Amalie Thau la Cours praktik og er en del af hendes bacheloropgave i historie fra læreruddannelsen i Silkeborg, som hun dimitterede fra i sommer.

Prisvinderen understreger, at æstetik ikke kan stå alene i historieundervisningen. Den kan ikke erstatte sammenhængsforståelse, årsag-virkning, kontinuitet og brud og andre faglige nøglebegreber.

Men hun fastholder, at det er nødvendigt og relevant først at skabe æstetiske og sanselige erfaringer for dernæst at gå analytisk til indholdet.

"Så historie ikke bare bliver et fag, eleverne stifter bekendtskab med i skolen, men som de også kan relatere til, hvad der sker i deres liv uden for klasseværelset. Jeg har især oplevet, det giver mening for de elever, der har det fagligt svært", siger hun.

Tidskrævende undervisning 

Da Amalie Thau la Cour i sin praktik præsenterede sin ide om at bringe mere æstetik i spil i historieundervisningen, blev det mødt med opbakning - og en smule skepsis - af hendes praktiklærere.

"De sagde, at det lød rigtig fedt, og at jeg skulle gøre det, men at de ikke selv har tid til det. Og nu hvor jeg selv er færdiguddannet og har fået vikarjob, kan jeg godt mærke, at det er en undervisningsform, der kræver mere forberedelse, end man ofte har til rådighed", siger hun.

"Men jeg synes, det er vigtigt at vi har fokus på det. Vi er endt i en rutine, hvor kreativitet og nysgerrighed overtrumfes af mål, vi skal krydse af, og emner, vi skal nå igennem. Vi skal have nogle andre ting i spil, hvis vi skal have eleverne til at forbinde sig til historiefaget".

Det er 11. gang, HistorieWeb og Gyldendal kårer den bedste bachelorudgave i historie fra læreruddannelsen. Med prisen følger et gavekort på 6.000 kroner til Gyldendal.

Læs mere

Læs vinderopgaven her

Powered by Labrador CMS