Mads Aabo Møllers vinderopgave  undersøger tegneserieformatets potentialer i historiefaget med udgangspunkt i Art Spiegelmans berømte grafiske roman om Holocaust, 'Maus'.
Mads Aabo Møllers vinderopgave undersøger tegneserieformatets potentialer i historiefaget med udgangspunkt i Art Spiegelmans berømte grafiske roman om Holocaust, 'Maus'.

Luksusproblem: Tre historie-bacheloropgaver præmieret

For første gang var der præmier til hele tre bachelorprojekter, da HistorieWeb.dk og Gyldendal forleden hædrede gode historieprojekter fra læreruddannelsen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle tre vindere er fra det østlige Danmark: Mads Aabo Møller og Rasmus Sponholtz er fra professionshøjskolen Absalon i Roskilde,  mens den tredje prisvindende opgave er skrevet af makkerparret Andreas Sforzini Graugaard og Katrine Lea Westfall fra UCC i København.

Vinderopgaverne kan læses på HistorieWeb.dk sammen med mange andre gode bacheloropgaver i historie, der alle har deltaget i årskonkurrencen.

Det er 9. gang, at Gyldendal og HistorieWeb.dk uddeler bachelorprisen, og der har igennem årene været stigende interesse blandt lærerstuderende for at dele bacheloropgaven efter endt eksamen. Med offentliggørelsen er man automatisk sikret deltagelse i årskonkurrencen, men alle opgaverne bidrager til en stadig voksende inspirations- og idebank for andre lærerstuderende over hele landet.

Mads Aabo Møllers vinderopgave undersøger tegneserieformatets potentialer i historiefaget med udgangspunkt i Art Spiegelmans berømte grafiske roman om Holocaust; 'Maus'.

Danmarkshistorien på væggen 

Rasmus Sponholtz' undersøger i sin opgave, om mere kreativitet i undervisningen kan være en slags løftestang for et ellers noget søvnigt historiefag i skolen. Den analytiske interesse går også på spørgsmålet om, hvorfor kreativitet i disse år overhovedet er kommet på dagsordenen i skolen.

Andreas Sforzini Graugaard og Katrine Lea Westfall undersøger muligheden for at kvalificere de interkulturelle kompetencer i historiefaget - på museum og hjemme på skolen.  

"Det er ikke kun historie-bacheloropgaver med de klassiske opgavedyder, vi lægger mærke til. Vi forsøger også altid at have et øje for sjældent indhold, specielle vinklinger, eventuelle særlige æstetikker i det sproglige, særlige teoretiske demonstrationer eller markant praksisindsigt", fremhæver Sten Larsen, redaktør på HistorieWeb.dk, i en pressemeddelelse. "Så der er forskellige kriterier for 'den gode opgave', hvilket årets vindere også vidner om".

Powered by Labrador CMS