Frustrerede forældre ringer til skolerne og skriver vrede anmeldelser i Google Play, efter den seneste Aula-opdatering har givet login-problemer i app'en.

Efter opdatering: Forældre kan ikke komme ind i Aula-app'en

Efter den seneste store opdatering af skole-hjem-app'en Aula oplever nogle forældre problemer med at logge ind. Firmaet bag arbejder på at rette fejlen.

Publiceret Senest opdateret

Siden den store Aula-opdatering forrige weekend er der opstået problemer med login i Aula-app'en.

"Aula har ingen support til forældre. De henvises til magtesløse skolesekretærer, der kun kan sende videre til kommunale it-afdelinger", siger it-vejleder på Vipperød Skole Søren Meinert.

Han har selv fint adgang til Aula-app'en som både far og lærer, men derhjemme har hans hustru måttet opgive at komme ind, efter at skole-hjem-samarbejdsplatformen var igennem en stor opdatering forrige weekend.

Og hun er ikke alene. I Google Play-butikken, hvor man henter app'en, myldrer det med dårlige anmeldelser, hvor forældre fortæller, at de ikke kan logge ind via app'en.

Som én påpeger: "Hvis jeg ville logge på i browseren, ville jeg ikke have hentet en app".

Det er kommunernes fælles it-selskab Kombit, der står bag Aula. Her bekræfter pressechef Henrik Kirkeskov, at der er brugere, der har problemer med at logge ind via app'en, men ikke flere, end at Kombit faktisk ikke har registereret nogen nedgang i app-trafikken.

Endnu har Kombit ikke været i stand til at identificere, hvad det er for en fejl, der giver problemerne.

"Det er naturligvis vigtigt, at alle brugere har adgang – også til app’en – derfor arbejdes der ihærdigt på at få identificeret, hvor problemerne opstår, så vi kan få dem løst i samarbejde med Stil – Styrelsen for It og Læring – som står for vores grundlæggende login-løsning", skriver Kombit i et svar til mediet Computerworld.

Her understreger Kombit, at det er vigtigt, at man som forælder eller medarbejder ikke logger ind med Unilogins brugernavn og adgangskode, men bruger MitID eller den løsning, som kommunen har valgt for deres medarbejdere.

Søren Meinert har været i dialog med it-vejleder-kollegerne og har et bud på, hvor problemet ligger:

"Det er i forbindelse med Aulas kommunikation med MitId, at fejlen sker. Går man bag om systemet, og vælger at bruge NemID, så virker det", fortæller han.