Forskning

En forskningsgruppe er netop nu ved at undersøge strategier for at fastholde nyuddannede lærere.
En forskningsgruppe er netop nu ved at undersøge strategier for at fastholde nyuddannede lærere.

Forskning: Der er brug for mere hjælp til nyuddannede lærere

Masser af lande har en national strategi for, hvordan man fastholder nyuddannede lærere i skolen. Det har Danmark ikke. En forskningsgruppe på Professionshøjskolen VIA er netop nu i samarbejde med Lærerforeningen ved at finde ud af, hvad der skal til.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Livet kan være meget hårdt som nyuddannet lærer. Mange har 26-28 lektioner om ugen og masser af andre opgaver ved siden af. Forskningen anbefaler, at nyuddannede kun har to tredjedele af garvede læreres skema - det vil sige max 18 lektioner, men sådan ser virkeligheden ikke ud.

En forskergruppe på Via University College, Center for Profession og Uddannelse har taget hul på et projekt, som ser på, hvilke udfordringer de nyuddannede møder, hvad skoler og kommuner gør for at hjælpe dem, og hvad man kunne gøre i stedet. Første skridt har været at dybdeinterviewe fire udvalgte lærere om deres erfaringer med at begynde i skolen. Her fortæller lærerne om høje undervisningstimetal, mentorordninger, som kun fungerer som brandslukningshjælp, mange klasser, undervisning i fag, de ikke har undervisningskompetence i og tidspres.

"Det er en udfordring at nå det hele i forhold til de lærere, som er mere rutinerede. Jeg arbejder, fra jeg møder ind om morgenen, til jeg går hjem, det vil sige, at frikvartererne, der arbejder jeg også, så jeg holder ingen pauser. Så jeg sidder og spiser, mens jeg forbereder mig", fortæller en af lærerne.

Projektet skal udmunde i designbaserede lærerstartsordninger, som bliver udviklet og afprøvet i to kommuner for på længere sigt at kunne blive til nationale retningslinjer. 

Læs meget mere om forskernes foreløbig resultater og citater fra de interviewede lærere i forskernes egen artikel herunder.

Powered by Labrador CMS