Forskning

Annette Søndergaard Gregersen har selv været med til at udarbejde de nye Fælles Mål.

Overblik over forskningen bag Fælles Mål i fransk

Lektor, ph.d., Annette Gregersen har udarbejdet et review i samarbejde med adjunkt Lene Bønding Ditlevsen, som kan opdatere fransklærerne på den viden, der ligger bag de nye mål for faget. Det er skabt med henblik på A.P. Møller-efteruddannelseskurserne, men kan give inspiration og overblik til alle fransklærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu er den forskning, der blev skrevet for 10-15 år siden, blevet fuldt indarbejdet i Fælles Mål, fortæller Annette Gregersen, lektor på professionshøjskolen UCC.

"Med reformen træder de nye Fælles Mål i kraft, men det jeg kan se, når jeg har efter- og videreuddannelseskurser for fransklærere er, at lærerne ikke har den teoretiske og didaktiske viden til at kunne gøre det, der er intentionen i målene, fordi de ikke har kunnet få efteruddannelse".

Annette S. Gregersen har gennem de seneste 10 år gentagne gange forsøgt at gøre opmærksom på, at fransklærerene ikke haft mulighed for at blive opdateret i deres fag.

"Lærerne står faktisk lidt med fletningerne i postkassen. For siden Danmarks Lærerhøjskole blev lukket, er der ingen, der har genoptaget forskningen i franskfaget. Sproglærerforeningen og Fransklærerforeningen har udbudt kurser, men det har været meget svært for lærerne at få en ja-påtegnelse. Ofte har de kun kunnet få tre-timers-kurser på CFU'erne, og det giver jo ikke meget. Så teksterne i det her review er valgt ud fra, hvad Fælles Mål baserer sig på, og på hvordan jeg bedst får udfyldt det didaktisk vakuum, som sproglærerne er blevet udsat for de seneste 15 år".

Inspiration og opdatering til tysklærerne

For Annette S. Gregersen er det vigtigt at lærerne bliver klædt på til at kunne undervise i overensstemmelse med de nye mål, og at de når der til, at de rent faktisk får den nye forskning ind under huden.

"Det kan jo ikke nytte, at man siger, at vi har et dynamisk kultursyn, og så bliver vi ved med at præsentere den typiske franskmand eller tysker". 

En god hjælp til fagteams

Reviewet er egentlig udarbejdet som forberedelse til de lærere, som skal på et af de kurser, som Lærerforeningen og UCC har skabt for penge fra A.P. Møllerfonden. Lærerne skal af sted på franskkursus torsdag og fredag i denne uge.

Men Annette Gregersen håber og forestiller sig også, at det vil bliver brugt i andre kursusmæssige sammenhænge og i teamsamarbejdet.

"En af mine kæpheste - sikkert fordi jeg selv er gammel folkeskolelærer, og min mand stadig er det - er, at lærerne skal arbejde mere med fagteamsamarbejdet. Når der nu står i Fælles Mål, at vi bruger latinske betegnelser, og at sprog skal bygge oven på sprog, og at alle sprog i lokalet skal ses som resurse. Så skal vi jo sikre os, at ingen starter forfra. At man samarbejder i sprogteam, så alle arbejder sammen i indskolingen, i mellemtrinnet og i overbygningen, og at de i hvert team har en med fra teamet over eller under, så man sikrer progressionen". 

DLF vil uddanne 1500 lærere for A.P. Møller-penge

Og det er netop på disse fagteammøder, at hun tænker, at reviewet kan være til gavn.

"Jeg tænker at man lidt ligesom i bogklubber kan aftale, at man fx arbejder med sproglig opmærksomhed og aftaler, at man har læst teksten til næste gang. Så skiftes man til at have ansvaret for at have læst teksten tæt og til at se, hvilke materialer, man har på skolen. Det handler også om at give lærerne et fælles sprog, for jeg oplever, at fagsproget forsvinder, når lærerne har været på en skole nogle år. Og det faglige niveau holdes netop oppe ved at man bliver ved med at bruge de faglige termer".

Læs mere