Anmeldelse:

Ide- og forsøgsleksikon

100 ideer til de fællesfaglige fokusområder indeholder i bund og grund ikke noget nyt. Køb den alligevel.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

100 ideer til de fællesfaglige fokusområder

Forfattere: Troels Gollander, Per Buskov og Kim Christiansen

811,25 kroner

256 sider

Forlag: Gyldendal

100 ideer til de fællesfaglige fokusområder er en analog håndsrækning til naturfagslærere og deres elever. Materialet består i sin enkelthed af en kopimappe med forsøg, undersøgelser og andre aktiviteter relateret til den fællesfaglige prøve i naturfagene.

Hæftet indeholder i bund og grund ikke noget nyt, men det nogle af tre erfarne læreres bedste forsøg fra mange års lærergerning inden for naturfagene i udskolingen. Vel at mærke gennemprøvede forsøg, som har sin berettigelse, som rigtig mange kender, men som kan være svære at finde frem i forbindelse med vejledning af elever, når de skal fordybe sig i et fællesfagligt fokusområde.

100 ideer til de fællesfaglige fokusområder har indledningsvis et afsnit om at arbejde naturvidenskabeligt og tager herefter udgangspunkt i de seks vejledende fællesfaglige fokusområder: Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget, bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan, drikkevandsforsyning for fremtidige generationer, den enkeltes og samfundets udledning af stoffer, strålings indvirkning på levende organismers levevilkår og teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår. Herudover indeholder mappen forsøg og undersøgelser inden for emnerne jorden og livets udvikling, klimaforandringer og på rejse i rummet. Bag i mappen er der links til diverse animationer, simuleringer, YouTube-film med videre.

Kopimappen er en god håndsrækning til både den nyuddannede og den erfarne naturfagslærer i arbejdet med de fællesfaglige fokusområder i både biologi, fysik/kemi og geografi. Ved alle aktiviteter er der en tilhørende lærervejledning, trin for trin vejledning, materialeoversigt med mere. Alt i alt en lettilgængeligt materiale, som bør være på naturfagslærerens fagbibliotek.