Debat

Debat: Har man valgt ikke at tænke sig om? Det skal man prøve at erkende - og skynde sig at ændre forholdene

De praktisk-musiske valgfagsprøver er blevet et planlægningsmonster uden lige, og de presser eleverne, skriver udskolingslærer Mikkel Nymand, som også har bud på, hvordan man gør elevernes første afgangsprøve til en bedre oplevelse. 

Publiceret Senest opdateret

Lige om lidt har vi for første gang gennemført valgfagsprøverne på den skole, jeg er ansat. Ideen om at gøre de praksisfaglige fag til eksamensfag er fin. Der er noget status i det, som de fag fortjener.

Det kommer sikkert også til at gå rigtig godt. Dygtige og flittige elever, der viser, hvad de har lært de sidste to år til deres kompetente og velforberedte lærere, og censorer, der også har styr på faghæfterne og sikrer sig den ordentlige gennemførsel af prøverne.

Det bliver helt sikkert en succes.

Når man sidder som faglærer og klasselærer på 8.årgang er billedet dog et ganske andet. Et planlægningsmonster uden lige er opstået - og det burde man jo egentlig kunne have sagt sig selv, når man ser på, hvad det egentligt er, man beder skolerne om.

Der er fire forskellige valgfag hos os: musik, håndværk/design, madværk og billedkunst. Der er en håndfuld elever fra hver klasse, på hvert valgfagshold. 

De fire eksamener er vidt forskellige og ligger på forskellige dage. Der skal trækkes områder og faglige emner i bestemte tidsrum, som trækker eleverne ud af de lektioner, som de ellers skulle have haft. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De har fri dagen inden deres egen prøve. Og så er de også fraværende på selve prøvedagen. Det hele ligger på forskellige dage. Udover det, har eleverne i årets løb haft to hele fagdage, hvor alt anden undervisning er aflyst. 

Jeg er klar over, at nogle af disse forhold er lokale, men jeg hører tilsvarende frustrationer andre steder fra i større eller mindre omfang.

Disse forhold gør, at jeg de næste par uger fuldstændig kan glemme alt om at have overblik over, hvilke elever jeg har tilbage i mine lektioner. Den ene dag er tre væk til billedkunst, næste dag er to væk til musik de to første timer, så kommer det hold, som mange har, der mister jeg ti elever, men kun fra kl. 9.00 til 12.00 osv. 

Det er i sig selv et stort irritationsmoment, når man gerne vil skabe overblik, lave god undervisning og bruge sin og elevernes tid bedst muligt og mest fornuftigt. 

Det er dog ikke den største lort, man lagde på muldvarpens hoved. For oveni alt dette kommer også de udfordringer, som det skaber for de enkelte elever, som skal læse op til en prøve, samtidigt med at de har dage med fuld undervisning i alle andre fag. De misser timer, hvor indholdet er vigtigt, og føler samtidigt en forpligtelse overfor et fag, som de har brugt to år på. 

Prøverne ligger ikke som i 9.klasse i en prøvetermin, så de har 117 andre ting, de skal tænke på, samtidigt med at de skal have fuld fokus på en eksamen, som kommer til at fremgå af deres afgangsbevis.

Det er de unge mennesker, som i undersøgelser har den største mistrivsel, følelse af utilstrækkelighed og pres fra hverdagen nogensinde. I medierne siger politikere og skiftende ministre, at vi skal se på, hvordan vi mindsker presset på de unge, og vi skal være bedre til at få de unge mennesker til at trives. 

Måske er det ikke at lave flere bundne prøver uden at tage andre væk? Og det er måske heller ikke vejen frem at lægge eksamener allerede i 8.klasse?

Jeg kunne godt tænke mig at være en flue på væggen til den samtale, hvor man har haft en viden om elevernes følelse af tiltagende pres og stress, og så har tænkt: “Hvad med om vi lige lavede en eksamen på 8.årgang? - Midt i alle deres andre faglige forpligtelser.”

Inden dette valgfagsshow bliver en årlig plage, man bare vænner sig til, bør man kigge kritisk på det og lave de nødvendige justeringer, så man anerkender det arbejde, der ligger i alle fagene i slut 8.klasse og tager hensyn til eleverne.

Her er der flere forskellige muligheder, som kan sættes i spil. En oplagt er helt at afskaffe valgfagsprøven igen. Det vil være synd, for den har sin berettigelse i forhold til de enkelte fag, men hvis vi tænker i et elevperspektiv, vil det være den rigtige vej at gå. 

En anden mulighed er at anerkende disse fag fuldstændig på linje med skolens øvrige prøvefag. Ændr navnet, det er i forvejen milevidt fra den oprindelige tanke med valgfag (altså fag man valgte, fordi man havde en særlig interesse i det). Gør det nye fag 3-årigt, og lad det ryge ind i den normale prøvetermin i 9.klasse - enten som bunden prøve eller som en del af den pulje fag, der trækkes lod om.

En sidste mulighed er, at man fortsatte som nu, men lavede en prøvetermin i slut 8.klasse, hvor man afsatte 2-3 skoledage til dette. Et fagudvalg skulle da se på, hvordan de kunne tilrette prøverne, så de blev relevante i disse rammer. 

Måden de forskellige eksamener ser ud på nu, virker for tilfældige og som om, at de respektive fagudvalg har haft for vide rammer og glemt at koordinere. Nogle har ikke haft elevernes perspektiv på sinde, da de opfandt valgfagsprøverne. 

Når det samtidig er en stor gene for skolerne i forhold til planlægning og for klassernes øvrige forhold, bør man skynde sig at ændre forholdene.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.