Tølløse Skole, hvor dette billede er fra, var den første skole, der lod eleverne vælge en praktisk version af opgaven.

Stadig flere elever vælger praktisk projektopgave i Holbæk

Alle skoler skal fremover styrke praksisfagligheden i udskolingen. I Holbæk Kommune har man været i gang længe. I år har 200 elever valgt at lave den obligatoriske projektopgave som et praktisk projekt i stedet for den almindelige skriftlige.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem de seneste to år har forligskredsen indført en række mere praktiske tiltag i udskolingen. På Tølløse Skole i Holbæk Kommune fandt man allerede for i 2013 på at indføre en praktisk version af den obligatoriske projektopgave - den gang med kun 19 elever.

Erhvervsskoleudspil: Styrket praksisfaglighed, vejledning og samarbejde med erhvervsskoler

Siden er det blevet en mulighed for alle kommunens udskolingselever. Og i år har igangsætterne så kunne fejre en milepæl, da 200 elever har valgt den praktiske version.

"Det er en opgave, hvor lærerne oplever, at deres elever kan meget mere, når de får lov til at bruge deres hænder, hvor mange elever får en stor succesoplevelse med at gennemføre opgaven, og hvor lærere fra folkeskolen og faglærere fra erhvervsskolen også bliver klogere på hinanden", fortæller den lærer og kommunalpolitiker, som står bag initiativet, Charlotte Nielsen, i et debatindlæg i Nordvestnyt. 

17 procent flere har søgt erhvervsuddannelserne Holbæk

Den praktiske projektopgave foregår i et samarbejde med ervhervsuddannelserne, hvor eleverne også modtager undervisning i forbindelse med opgaven. De udarbejder en problemformulering inden for et håndværksfag, for eksempel kan de vælge at lave en badeværelsesvæg som produkt.

Lærer kom politikere i forkøbet: Indførte praktisk projektopgave for fire år siden

"Her gælder det om at måle og regne ud, hvordan det hele skal sættes op. Og så kan det være, at de skal lave et mønster i fliserne. Det kan være en miljøopgave, hvor eleverne både murer lidt og skal forholde sig til, hvilken isolering der skal vælges", har Charlotte Nielsen tidligere forklaret til folkeskolen.dk.

Det er håbet, at den praktiske projektopgave vil øge elevernes interesse for erhvervsuddannelserne, og den lokale erhvervsskole har også kunnet øge sit optag af elever emd 17 procent siden sidste år. Charlotte Nielsen understreger dog også i debatindlægget, at der er stor værdi i at tage den praktiske prøve, uanset om man senere vil på erhvervsuddannelse.