Selv en skolehund kan lære nyt. Sara er ved at lære Malik at give high five.

Labrador hjælper elever i specialtilbud med at genfinde lysten til at gå i skole

Ofte er det at begynde på en specialskole forbundet med nederlag og for nogle endda sorg. Det billede ønsker Columbusskolen at ændre. To gange om ugen får eleverne besøg af skolehunden Malik, som efter kort tid har gjort dem gladere for at gå i skole.

Publiceret

columbusskolen

Columbusskolen er en lille skole i Skovby ved Galten iSkanderborg Kommune i. Skolen er et af kommunens særligttilrettelagte skoletilbud og har 32 normaltbegavede elever fra 6til 13 år med sociale, emotionelle og kognitive vanskeligheder.Nogle har ADHD, ADD eller autisme. Atter andre har bare utroligtdårlige erfaringer med at gå i skole.

Skolen er en afdeling under Skovbyskolen, men eleverne kommerfra forskellige skoledistrikter i kommunen.

skolehund

En skolehund og dens ejer er uddannet til at arbejdeprofessionelt i et pædagogisk miljø med børn og unge med særligebehov. Hundeføreren har en pædagogisk/psykologisk grunduddannelse,og hunden er hundeførerens private hund, der har vist sig egnet tilarbejdet i det pædagogiske miljø.

Ekvipagen kan i deres arbejde bidrage til barnets udvikling bådepersonligt, socialt og fagligt, når hunden bringes i spil med enbevidst pædagogisk strategi. Den læring, der sker sammen medhunden, skal fanges og italesættes af lærerne og pædagogerne, såeleven kan overføre læringen til andre situationer ogrelationer.

Kilde: skolehunden.dk

Lucas hilser på sin firbenede klassekammerat.
Arthur og Malik lytter til dagens program.
Niels koncentrerer sig dybt om læsningen, mens Malik tager det helt roligt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De 32 elever med sociale, emotionelle og kognitive vanskeligheder på Columbusskolen har fået en firbenet klassekammerat. Den gule labrador Malik på tre år er den første skolehund i Skanderborg Kommune. Hun har gået på skolen siden september og skal i første omgang være hos eleverne i et halvt år, mens hun uddannes til skolehund.

"Malik medvirker bestemt til, at eleverne synes, det er rart at være her. De glæder sig mere til at komme i skole på de dage, skolehunden er her. Vi har blandt andet en dreng, som begyndte hos os efter sommerferien. Han har næsten ikke været til at drive i skole. Nu tager han glad afsted", fortæller Gro Eriksen, der er lærer på skolen.

Læsesvage børn læser højt for hunde

Malik bruges både til social træning og i det faglige arbejde.

"Mange af vores elever bryder sig ikke om at skulle læse op for hinanden eller for os lærere, som de oplever hele tiden retter dem. Det er noget andet at læse for en ukritisk hund", siger Gro Eriksen.

Hunden spejler elevernes adfærd

Malik kan mærke, hvis en elev har det svært. Så sætter hun sig hos eleven med hovedet på låret. Det hjælper tit børnene, at de har en allieret, der aldrig stiller spørgsmål, og som bare er der.

"Det er i mange tilfælde nemmere for eleverne at træne empati i samarbejde med en hund end med et menneske. Malik bærer ikke nag, er altid glad, stiller ingen krav og er altid imødekommende", siger Gro Eriksen.

Klassens firbenede pædagog

Malik hjælper også eleverne til at blive opmærksomme på deres egen adfærd.

"Hvis de larmer eller smækker med døren, kan de se det på hunden. Det lærer de meget af".

Hunden kommer på Columbusskolen med sin ejer fra morgen til middag tirsdag og torsdag.

"Den giver os noget tredje at tale om, så den bliver en isbryder, når noget er svært at lære, eller når en elev har haft en konflikt med andre børn", fortæller Gro Eriksen.

Mange af eleverne har dårlige erfaringer med at gå i skole

Eleverne på Columbusskolen har ofte erfaringer med at gå i skole, som ikke nødvendigvis har bidraget til så megen god faglig, personlig eller social udvikling. Nogle har ikke fået den rette hjælp til deres udfordringer på deres tidligere skoler og har ikke følt, at de har kunnet honorere de mange krav, som stilles om at præstere i skolen. Derfor meldte de sig ud af det sociale og faglige fællesskab.

"Vores vigtigste opgave er at give eleverne lyst til at komme i skole igen, og vi går langt for at få hvert eneste barn til at glæde sig til at komme i skole. Med en god personalenormering har vi helt andre muligheder end i den almene skole for at tilrettelægge skoledagen, så barnet føler sig set, hørt, forstået og udfordret fagligt, socialt og personligt", siger Gro Eriksen.

Oplevelser skal gøre eleverne glade for at gå i skole

Lærere og pædagoger lægger vægt på at give eleverne gode oplevelser sammen. Derfor tager de ofte på udflugter og bruger tid på anderledes aktiviteter for at sikre, at eleverne oplever, at det er rart at gå i skole.

"Vi har lige afholdt læsemaraton, hvor eleverne blev motiveret til at skulle læse så mange sider som muligt ugentligt for at nå vores fælles mål på 23.000 sider. Da de nåede målet, modtog de en pokal og et gavekort til en tur i ferskvandscentret i Silkeborg. På samme måde havde vi på et tidspunkt et matematikmaraton, som blev belønnet med en tur i et bowlingcenter", fortæller Gro Eriksen.

Skolehunden Mira lærer børn at tage hensyn

Ind imellem sker det, at et par elever tages ud af den almindelige undervisning for at tilberede mad til deres klasse - igen med det formål at motivere og skabe god stemning.

"De elever, der laver maden, når ikke altid at opdage, at de faktisk øver matematik, når de vejer mel af til brødet", siger Gro Eriksen.

Malik skal være med til at ændre omverdenens syn på specialskolen

Oplevelser og tiltag som udflugter, læse- og matematikmaraton og skolehunden Malik er med til at skabe en bedre fortælling om det at gå på en specialskole, mener lærere og pædagoger.

Hund bryder isen til elever på sidelinjen

"Ofte er det at starte på en specialskole forbundet med nederlag, og mange forældre har en sorg over, at deres børn går på specialskole. Det kan alle de gode historier, vi kan fortælle om undervisningen, være med til at ændre på. Malik er én af dem, fordi hun viser, at det også kan være fedt at gå på specialskole", siger Gro Eriksen.

Både børn og voksne håber, at Malik kan blive deres skolehund, når hun har bestået sin eksamen

 

Powered by Labrador CMS