Designpris til interaktivt skolegulv
En 12 kvadratmeter stor computerskærm i gulvet på Møllevangsskolen i Århus har vundet den internationale designpris 'Red Dot: best of the best Award', der blev uddelt i Singapore.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vidensbrønden er blandt andet udviklet af forskere ved Center for Interaktive, Aarhus Universitet, Arkitektskolen og Alexandra Instituttet i Århus.
Tanken bag Vidensbrønden er at integrere it i undervisningen på en ny måde, så børnene kan bevæge sig rundt, mens de lærer og samtidig have det sjovt. Den fungerer ved, at eleverne bruger skærmen som mus, hvor de bruger hænder og fødder til at klikke med.
Vidensbrønden blev installeret på skolen for et halvt år siden, og alle klasser bruger den, fortæller Gitte Molbæk, pædagogisk it-vejleder på Møllevangsskolen.
"Elever og lærere kan selv programmere spil. Hvis en klasse har et tema om Grønland, kan de lave en quiz, hvor de for eksempel spørger, hvad hovedestaden er, og eleverne svarer ved at træde på det rigtige felt", siger hun og tilføjer, at Vidensbrønden også bliver brugt til engelske verber og mange andre emner.
Den århusianske skole arbejder med læringsstile, og her en Vidensbrønden et væsentligt element.
"Der er elever, der lærer med kroppen, og her får de en god mulighed. Jeg har en klasse til tysk. De husker bedre, det de har lært, når de hopper rundt, og så har de det sjovt samtidig", siger Gitte Molbæk.
Vidensbrønden er placeret på Møllevangskolen, fordi skolen var i gang med at blive bygget helt om efter en brand for nogle år siden. Derfor var det oplagt at tænke det virtuelle gulv ind i de nye lokaler.
Der har dog været visse indkøringsproblemer.
"Der har været tekniske problemer. Den gjorde ikke, som vi ville, og så har vi arbejdet meget med brugervenligheden. Det er meningen, at et barn i 2. klasse skal kunne bruge den selv. Det stiller store krav, som den ikke har kunnet leve op til, men vi er hele tiden i gang med at udvikle den", siger Gitte Molbæk.
Lige nu er nogle af skolens lærere i gang med at udvikle opgaver til natur og teknik, og matematiklærerne har planer om at bruge Vidensbrønden til geometriundervisning.