"Jeg synes, det er interessant at bruge et autentisk materiale. Jeg tror, at det er sådan, forestillingen bedst bliver i stand til at fortælle om livet i folkeskolen anno 2022. Og så er der jo bare grundlæggende inspirerende at se, hvilke betydningsfulde historier, der har indprentet sig i lærernes og de øvrige ansattes erindring", siger Christian Lollike og opfordrer lærere til at bidrage til Aarhus Teaters kommende forestilling.

Kendt dramatiker efterlyser lærerhistorier til ny forestilling om folkeskolen anno 2022

Christian Lollike og Aarhus Teater efterlyser personlige historier fra de ansatte i den danske folkeskole, som skal indgå i dramatikerens arbejde på en ny teaterforestilling.

Publiceret Senest opdateret

En 'doku-farce' blev det kaldt, da dramatikeren Christian Lollike i 2018 tog travlheden på danske hospitalsafdelinger under behandling i forestillingen 'Hospitalet', så kropsvæskerne sprøjtede på scenen.

Dengang havde han hentet input fra ansatte i sundhedsvæsenet, og nu beder han lærere og andre ansatte i folkeskolen om hjælp til sin næste forestilling, der skal portrættere folkeskolen anno 2022.

Inspirationsspørgsmål

  • Oplever du et øget fokus på det enkelte barns personlige udvikling – og hvad betyder det for undervisningen?
  • Hvordan oplever du forældrenes rolle i folkeskolen?
  • Hvad er det bedste og værste ved øget fokus på mobning og fællesskab?
  • Har sociale medier en betydning for læring og fællesskab i klassen?
  • Kan du nævne konkrete situationer/eksempler på elevers dialog med hinanden, der har gjort indtryk på dig? Eller situationer/eksempler mellem lærer og elev, lærer og lærer eller lærer og forældre?
  • Hvad er det vredesudbrud, du ville ønske du var kommet med i en given situation?

Sådan bidrager du

Beskrivelsen skal minimum fylde en halv side (ca. 1.500 tegn) og max 4 sider og sendes til input@aarhusteater.dk eller via www.aarhusteater.dk/input

"Folkeskolen er måske mest personlighedsdannende institution i vores liv. Den har afgørende betydning for vores dannelse, fællesskabsfølelse og selvopfattelse. Det er nødvendigt at undersøge, hvordan skolen håndterer de mange forskellige udfordringer børn står overfor i dag", siger Christian Lollike i en pressemeddelelse.

Han beder ansatte på landets grundskoler om at give frustrationerne frit løb, beskriv sine oplevelser uden selvcensur, "spekulér ikke på, at de skal kunne fungere på en scene".

Historierne behandles fortroligt, og vil blive 100 procent anonymiseret.

Forestillingen med arbejdstitlen 'Folkeskolen' får urpremiere på Aarhus Teaters Store Scene i foråret 2024.