For Karina Sommer er billedkunst både en hobby og et undervisningsfag.Privatfoto
Mød din kollega: Sådan arbejder Karina med insekter og med Lisa Aisato
Karina Sommer har været billedkunstlærer i 20 år først på Vesterkærets Skole og det sidste år på Klostermarkskolen i Aalborg. Du kan møde hende her og se hendes forløb med insekter og lade dig inspirere af hendes seneste forløb 'Et skoleliv', hvor eleverne har malet i vandfarver inspireret af illustratoren Lisa Aisato.
Karina Sommer er en af de lærere, der jævnligt deler billeder af sine forløb i faglig rådgiver Sarah Urgaards facebookgruppe Kundskab og Kaos. Senest et forløb om insekter. Folkeskolen.dk/billedkunst fortæller her mere om hendes undervisning og om hende selv.
Annonce:
Foto: Karina Sommer
Hvad gik forløbet om insekter ud på?
Foto: Karina Sommer
Det er et forløb for valgholdet i 7. klasse i billedkunst i tryk med overskriften: Insekter, kryb og kravl - indtryk - aftryk - udtryk. Hver elev har lavet et billede med tre forskellige slags tryk: Et grafisk abstrakt tryk som baggrund, højtryk som borde og linoleumstryk med insekt som forgrund.
Hvad har været det sværeste i dette forløb?
Jeg overtog elever til jul, så overskriften med insekter og tryk var givet af den tidligere lærer, og så arbejdede jeg mig ind i det derfra.
Annonce:
Foto: Karina Sommer
Det sværeste var faktisk den afsluttende konsolidering af, hvad de har lært, for det er jo først om halvandet år, de skal til eksamen. Derfor har jeg afsluttet forløbet med, at de skal se tilbage og sætte deres egne ord på, hvad der var svært, og hvilke valg de har taget.
Jeg har haft billedkunst i mange år, men eksamen er nyt både i billedkunst, musik, madkundskab og idræt. Man skal finde en balance mellem det praktiske og refleksionen og ordkendskabet.
Hvorfor valgte du billedkunst som fag?
Foto: Karina Sommer
Foto: Karina Sommer
Billedkunst har altid været min interesse, og jeg maler selv
dyreportrætter. Jeg har andre fag, men billedkunst er specielt, fordi jeg hele
tiden har et øje på det – også når jeg kigger på facebook eller andre steder.
Forberedelsen er sjov og interessen flyder over i faget.
Lige nu har jeg kun et valghold, hvor jeg timerne sammen til
tre timer ad gangen. Jeg synes det giver mere mening, at de kan få lov til at
fortsætte, når de er fordybede og i flow.
Mange processer i billedkunst tager
lang tid, og det er træls at bruge for meget af tiden på at prakke frem og
rydde op. Jeg kører ofte mine timer med en kort intro, og så arbejder de selv
med vejledning, hvor jeg med vilje ikke afbryder dem. De skal have ro til
fordybelsen.
Karina Sommer havde lavet denne illustration til inspiration for eleverne i forløbet med Lisa Aisato.Illustration: Karina Sommer
Hvor finder du inspiration til faget?
Annonce:
Jeg finder tit noget i facebookgruppen. Derfor lægger jeg
også selv det ud, jeg har lavet. Det seneste, jeg er gået i gang med er et
forløb i 7. klasse med illustratoren Lisa Aisato. Jeg ville gerne smitte
eleverne med det, jeg selv har for hende.
Med inspiration fra hendes
billeder i bogen ’Livet’, har eleverne lavet egne billeder, som skal
kommunikere et skoleliv. Billedernes baggrund er inspireret af nogle af Lisa
Aisatos billedteknikker, og forgrunden er dels et foto af eleven selv dels
elevens kommunikation om, hvad eleven selv forbinder med et skoleliv.
Foto: Karina Sommer
Hvad er det bedste ved at være billedkunstlærer?
Der er noget i billedkunst, hvor der ikke altid er to
streger under. Jeg sammenligner det med fortolkningen af tekster i dansk. Du
kan have din mening, og jeg har min mening om et værk. Det er godt for den demokratiske
udvikling og for vores samfund i det hele taget. Vi må godt have forskellige meninger
og lære at udtrykke dem.
Annonce:
Foto: Karina Sommer
Hvis du kunne ønske dig en ting til faget eller lokalet,
hvad skulle det så være?
Jeg er lidt privilegeret her, og det var jeg også på min
gamle skole, for vi har gode lokaler, og det oplever jeg påvirker eleverne
meget positivt.
Så hvis jeg kunne ønske mig hvad som helst, så ville det
være en anden billedkunstlærer på holdet at sparre med om faget. Jeg ville
elske, hvis vi var to, og vi kunne blive høje i hatten af alt det fede faget
kan sammen.