De to unge lærere Julie Melgaard Hagerup og Line Rosendal er meget enige om strukturen på undervisningen i deres fælles matematiktimer.
De to unge lærere Julie Melgaard Hagerup og Line Rosendal er meget enige om strukturen på undervisningen i deres fælles matematiktimer.

"Vi kan bruge hinandens forskelligheder"

Omstillingen til to lærere i alle fag har været stor, men også god, lyder det fra både nye og en mere erfaren lærer på Tornhøjskolen.

Publiceret
Dansklærer Bende Lund Abildgaard er vant til at undervise med makker i dansk – nu gør hun det  også i engelsk.
Dansklærer Bende Lund Abildgaard er vant til at undervise med makker i dansk – nu gør hun det også i engelsk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

30 elever er samlet til matematik. Nogle sidder på stole, nogle står op ad væggen. Der er tre lærere i 8.-klassen. En går rundt og får ro på flyvende knytnæver og provokerende skuldre. Stemningen er let - en leg fra frikvarteret om at knalde en knytnæve i skulderen på sidemanden er flyttet med ind i matematiktimen. Den ene lærer lægger beroligende en hånd på de urolige teenagelemmer, mens lærer Julie Melgaard Hagerup og matematikkollegaen Line Rosendal forrest i klassen lynhurtigt får forklaret dagens opgave om byplanlægning. På få minutter er eleverne delt op. Julie Melgaard Hagerup kigger på sin kollega, og de forsvinder hvert sit sted hen. De har hver sin gruppe elever, og hjælpen kommer prompte, når en elev stikker poten i vejret.

De to kolleger har matematik sammen i den ene 8. klasse. I dag er en lærer i skolens anden 8. klasse på udflugt, så lærerne har slået klasserne sammen, så de er tre lærere om 30 elever. Både Julie Melgaard Hagerup og Line Rosendal er nyuddannede lærere, og netop det at være to i og om undervisningen var en afgørende faktor for, at Julie Melgaard Hagerup valgte jobbet på Tornhøjskolen.

"Jeg søgte stillingen, fordi der stod i opslaget, at der var to lærere i alle fag", siger hun og fortæller, at det er et stort plus, at hun det første år af sit lærerliv som udgangspunkt ikke skal stå alene med eleverne - og hun og matematikkollegaen er meget enige om, hvordan undervisningen i matematik skal forløbe.

Powered by Labrador CMS