Lærerne Line Rosendal og Julie Melgaard Hagerup er meget tilfredse med at undervise sammen på 8. klassetrin.

To lærere i alle timer

Vikartimer, dansk som andetsprog, understøttende undervisning og vejledertimer er sløjfet på Tornhøjskolen i dette skoleår for at skrabe midler sammen til, at der kan være to lærere i alle fag i alle timer i udskolingen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere lærere underviser sammen

Det rykker, når der er to lærere i klasserne. Det er skoleleder John Schulz på Tornhøjskolen i Aalborg slet ikke i tvivl om. Derfor satte han sig, kort efter at han blev ansat i marts i år, ned med ledelsesteamet på skolen og begyndte at skrabe resurser sammen.

"Grundlæggende har vi valgt at kigge på skoleåret. Det er lykkedes, sådan at vi nu på papiret har tolærerordning i alle klasser i alle fag i hele udskolingen", siger han og tilføjer, at det faktisk er sådan på det meste af skolen i dette skoleår.

Målet er klart: Højne de faglige resultater, øge trivslen og antallet af elever på skolen.

Ekstra penge til udfordret skoleområde

Tornhøjskolen er en folkeskole i et område af Aalborg, som er kendt for at være lidt svært. Lidt over halvdelen af eleverne er tosprogede, så skolen har fra kommunen også en tildeling af socioøkonomiske midler. Øvelsen på skolelederkontoret i foråret gik ud på at tænke hverdagen anderledes.

I stedet for at lærere i dansk som andetsprog, læsevejledere og matematikvejledere hev elever ud af klassen til særindsatser, ville lederne forsøge at få lærerne til at være i klasserne, så der hele tiden kunne være to lærere på. Målet var, at alle lærere var faguddannede - det er lykkedes i de store fag som dansk, matematik og engelsk. I de mindre fag som tysk og praksisfaglige fag er det ikke altid muligt, men udskolingsleder og skemaplanlægger Christian Møller gør, hvad han kan.

"Det er lykkedes 100 procent i dansk, matematik og engelsk. Hvis vi ikke kan finde to fysiklærere, så kan vi finde en lærer, som har 9. årgang og derfor har relationen, så man har to lærere i klassen, der kender alle børnene", siger Christian Møller.

Alle dansk- og matematiklærere har to forberedelsestimer om ugen sammen, og det betyder meget, at lærerne har tid til at forberede sig sammen, fortæller skolelederen.

"Ellers kan man komme til at spilde forberedelsestiden. Det gode er, at hvis en lærer skal overtage timen alene, så ved han eller hun, hvad der skal ske, for begge lærere har været med til at planlægge", siger John Schulz.

"Vi kan bruge hinandens forskelligheder"

Vikarer er afskaffet - sådan næsten

Næsten alle penge, som var sat af til vikartimer, er også lagt i puljen til tolærertimer. Så det er en forudsætning, at lærerne kan dække ind for hinanden, når der eksempelvis opstår sygdom, eller hvis en lærer skal på efteruddannelse. Til gengæld har de en aftale på skolen om, at man ikke kan tages ud af sin forberedelse for at vikariere for andre. Det skete ofte sidste år.

Kort før sommerferien var ledelsen næsten i hus med at få skemaet til at gå op. Der manglede stadig resurser til de sidste timer med to lærere, men så kom hjælpen fra en uventet kant. Folketinget blev enige om, at skoler i dette skoleår må konvertere understøttende undervisning til tolærertimer uden dispensation. Den øgede frihed gjorde, at skemaet kunne gå op, så der nu er to lærere i alle fag i udskolingen - og i øvrigt næsten på hele skolen.

"Vi konverterer ikke al understøttende undervisning, for vi har også en idrætsprofil, og vi vil ikke fjerne de fire timers idræt, vi har. Desuden varierer det, hvor meget understøttende undervisning eleverne har, alt efter hvilket klassetrin de er på. Men vi har brugt det meste", forklarer John Schulz.

Der var i budgettet ikke helt nok penge til at køre to lærere i alle timer, men John Schulz har valgt at underbudgettere: "Et skoleår er dynamisk, så der sker altid et eller andet, der gør, at det kan gå op i sidste ende".

Lige nu har han eksempelvis en lærer, der er på barsel i seks uger. Her er det aftalt i lærerteamet, at der ikke kommer en vikar. Den anden lærer tager så timerne alene i barslen, og på den måde indhentes noget af underskuddet. Og med ansvar for at få skemaet til at gå op kan Christian Møller fortælle, at skolen før brugte mange penge på vikarer.

"Vi brugte på tre år i underkanten af en million kroner til nyuddannede studenter og folk, der ikke var læreruddannede. De penge er lagt ind i tolærerordninger. Men vi bruger stadig nogle penge på vikarer. Det bliver vi nødt til. Når vi nu siger, at vi har to lærere i alle klasser, så skal vi også have det langt det meste af tiden", siger Christian Møller.

John Schulz understreger, at tidligere vikarundervisning slet ikke kan sammenlignes med læreren, der har klassen, kender eleverne og har været med til at forberede undervisningen.

"Det vigtigste er, at vi skal lave en god skole. Det mener vi helt klart, at vi gør. Vi vil meget gerne have flere forældre til at vælge os, og vi ser også gerne, at eleverne afslutter herfra".

To lærere i udskolingen er nytænkning

I dag har Tornhøjskolen ti elever i 7. klasse, 30 elever i 8. klasse og 12 elever i 9. klasse. Målet er, at flere bliver hængene hele vejen.

"Det, vi laver her, kan man ikke lave på alle folkeskoler i Aalborg. Vi har en særlig elevgruppe, og vi har ekstra resurser. Vi ved, at politikerne i valgkampen op mod kommunalvalget vil satse på tolærerordninger i indskolingen. Men hvad med de poder, der sidder i 8. og 9. klasse, der virkelig har noget at indhente? De kommer efter konfirmationen, og så ved de lige pludselig godt, at det er megavigtigt at rykke. Her er vi klar til at hjælpe dem", siger Christian Møller.

John Schulz mener, at selv om alle skoler måske ikke kan hive helt så mange penge sammen til tolærerordninger, som det er lykkedes for Tornhøjskolen, så kan man nå langt ved at se på organiseringen.

"Vi har taget meget med, men vi har ikke taget alt. Man kan mere, end man tror, men man skal være villig til at slippe rigtig meget", siger han.

Da ledelsen i foråret fortalte om planerne, var der stor opbakning fra personalet. Men da lærerparrene blev sat sammen, gav det nogle udfordringer.

"I processen ville alle gerne. Så blev det til virkelighed før sommerferien. Tidligere var man en god kollega, men man blev uden for klasseværelset. Nu skal man med ind og virkelig undervise sammen. Det kræver meget snak sammen. Man finder først det rigtige leje efter et stykke tid", siger John Schulz og fortæller, at der på sigt helt sikkert vil være lærerpar, som må justeres for at opnå de bedste makkerpar.

"I de tilfælde, hvor det sker, vil lærerne ofte også selv synes, det er en god ide", siger han.

Ingen vikar siden sommerferien