Psykologi, Dansk, Samfundsfag, Didaktik/metodik, Tværfagligt

En Hermeneutisk brobygger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- tekster af Paul Ricoeur

Af Mads Hermansen og Jacob Dahl Rendtorff

Oversat af Gerd Have

200 sider, 248 kroner

Klim

Hermeneutik er - som de fleste ved - læren om den rette fortolkning - og oftest sat i forbindelse med fortolkning af tekster fra Bibelen, men denne bog handler ikke om bibelfortolkning, men i stedet om noget, som filosoffen Paul Ricoeur kalder for handlingshermeneutik. Denne bog er nemlig en nyoversat tekstsamling om handlingshermeneutik i human- og samfundsvidenskab, som omhandler det at forstå menneskelig handling. Tekstudvalget er hovedsageligt hentet fra to af Ricoeurs værker: 'Du texte à l'action' (1986) og 'Temps et reécit' (1983-85) og har fænomenologi og fortolkning som tema. Teksterne er udvalgt af Mads Hermansen og Jacob Dahl Rendtorff, der også har forsynet bogen med en grundig indføring i Paul Ricoeurs tankeverden.

Paul Ricoeur (født 1913) er en af det 20. århundredes væsentligste filosoffer. Hans tænkning omhandler blandt andet vor evne til at gå i dialog med mange forskellige discipliner om deres filosofiske og videnskabsteoretiske grundlag. Alle teksterne rummer Ricoeurs sans for at sammentænke teorier eller begreber i en højt filosofisk tænkning. Og man mærker klart indflydelsen af den tyske fænomenologi og fra eksistentialismen, der har været Ricoeurs studieobjekt gennem en menneskealder. Hans tænkning er desuden blevet betegnet som kritisk hermeneutik eller kritisk refleksionsfilosofi.

Bogen kan betegnes som en grundbog i metode- og videnskabsteori inden for både human- og samfundsvidenskab, men den retter sig også mod den alment interesserede læser inden for de filosofiske, psykologiske, samfundsvidenskabelige eller idéhistoriske fagdiscipliner. Dog nok mest på de videregående studier som universitetet eller seminarierne, for det kræver tid, ro og fordybelse at kunne sætte sig ind i de (lidt) vanskelige teoretiske tankegange.

Heidi Friborg Christophersen