Pædagogik

Pædagogik, udvikling og evaluering

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- om pædagogiske udviklingsprojekter

Af Peter Andersen

256 sider, 248 kroner

Socialpædagogisk Bibliotek

Gyldendal

Socialpædagogisk Bibliotek - nu på Gyldendal - har trofast i mange år forsynet uddannelserne og undervisningssektoren med især pædagogisk og psykologisk faglitteratur. Brede udgivelser. Klassikere. Smalle udgivelser.

Peter Ø. Andersens bog er en af de seneste i serien, og den må kategoriseres som en smal udgivelse.

Forfatteren, som er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, har rod i evalueringsforskningen. Han går i bogen bag om, eller oven over, pædagogiske udviklingsprojekter i forsøget på at afdække og beskrive de forestillinger - de udviklingsforestillinger - som pædagogiske projekter er indlejret i. Hvad er det egentlig, '... der finder sted, når pædagogiske udviklingsprojekter igangsættes, forløber og evalueres', spørges der.

Peter Ø. Andersen stiller til pædagogiske udviklingsprojekter de spørgsmål, som vi andre glemmer at stille eller ikke ser relevansen af, og han gør det for teoretisk velbegrundet at kunne afdække 'selvfølgelighederne' i og omkring projekterne. Det gør han med overblik og på en vedkommende, interessevækkende måde. Enkeltiagttagelser undervejs i bogen fremstår med tydelig brod; stilfærdigt, sagligt, synligt - og stimulerende for læseren.

Relativt smalle målgrupper: drivkræfter i udviklingsprojekter, evalueringsteoretisk interesserede, eventuelt i særlige områder af diplomuddannelserne.

Sten Larsen