Læreruddannelse

På egne vilkår

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- en strategi for vejledning med lærere

Af Gunnar Handal og Per Lauvås

I serien Pædagogik Til Tiden

171 sider, 195 kroner

Forlaget Klim

Som lærer - som underviser - har jeg en praksisteori. Siger forfatterne Handal og Lauvås. Det er ikke en teori i videnskabelig forstand, det er min private, subjektivt gældende og udviklede teori. Den fungerer både bevidst og ubevidst. Min praksisteori er under alle omstændigheder den stærkeste drivkraft for min faktiske undervisningspraksis.

Enhver lærerstuderende har også en praksisteori. Og når jeg som lærer er beriget med én eller flere lærerstuderende i praktik, så er det den enkelte praktikants praksisteori, der bør være i centrum i vejledningstimerne.

God vejledning, siger Handal og Lauvås, handler om at få den lærerstuderendes praksisteori frem i lyset, at få den artikuleret, at få den diskuteret - og dermed eventuelt at få den ændret og udviklet.

Bogen fortæller omhyggeligt, let forståeligt og meget konkret om, hvorfor begrebet praksisteori er så vigtigt, som det er. Hvad det betyder, og hvordan man gennemfører en vejledning efter principperne i denne tænkning. Det er en brugsbog!

Gunnar Handal og Per Lauvås - begge nordmænd - skrev den første udgave af bogen tilbage i 1980'ernes begyndelse. Den seneste norske udgave kom for fåår siden, og nu foreligger bogen for første gang på dansk. Vejledningsopfattelsen, som bogen beskriver og søger fremelsket, har været aktiv i den danske diskussion i flere år - netop takket være Handal og Lauvås. Så på den måde er indholdet ikke nyt. Trods sin unge alder er bogen således allerede en klassiker.

I den danske udgave har forfatterne indbygget et nyt og aktuelt afsnit om egnethed og bedømmelsespraktik. Og den danske redaktion har udstyret bogen med et fint og problematiserende forord.

Bogen er efter min mening et must i den nye praktiklæreruddannelse, og den kan - eventuelt i uddrag - bruges direkte i læreruddannelsen.

Sten Larsen