Dansk, Samfundsfag

20 minutter i Danmark

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af H.P. Møller Andersen med flere (redaktion)

Video, 23 minutter, 425 kroner plus forsendelse

Aarhus Filmværksted

GeGe Production

Telefon 8619 0119, salg@gege.dk

Videoen, 20 små kortfilm, er resultatet af en konkurrence, som gik ud på at fortælle noget om dansk identitet, at bo i Danmark eller om et dansk fænomen - på bare ét minut, deraf titlen.

De er blevet til i samarbejde med Danmarks Radio og Indvandrer TV, og projektet er støttet af en lang række private og kommercielle sponsorer.

Ikke helt overraskende er en stor del af de korte film kommet til at handle om vort forhold til indvandrere, flygtninge, nydanskere og udlændinge, og førstepræmien gik til filmen med titlen 'Det ik' nemt' om to ældre mennesker, som i sofaen udtaler sig om deres medboer i opgangen. Et herligt og meget sigende portræt af to gammeldanskere, som på den ene side gerne vil være imødekommende og tolerante, men på den anden side er uforstående og afvisende over for de fremmedartede kulturtræk, positive som negative. Ja, det ik' nemt.

Snesen af shorties kan ses i mange sammenhænge, ud i et eller enkeltvis.

Nogle er meget enkle i opbygning og symbolik og nemme at analysere og tolke, mens andre er vanskeligere at gå til, anvender sort humor eller er surrealistiske, enkelte helt abstrakte. Så cocktailen er rigtig god, giver anledning til, at tilskuerne, eleverne, kan forholde sig til dem og emnet med accept eller afvisning over for substansen eller formen foruden naturligvis budskabet.

Den ultrakorte form gør dem også overkommelige og overskuelige, så det bliver enkelt at behandle de forskellige virkemidler, dels i fortælleformen, dels de filmiske. Afstandtagen, afvisning, undren, forundring, udråb og grinen afløser hinanden ved fremvisningen, og der er afsæt til gode samtaler og diskussioner om form, indhold og budskab.

Skønt det næsten ikke er nødvendigt, medfølger også en diskette med baggrund, analyseark og opgaver samt vejledning til selv at gå i gang, så et forløb vil være nemt og bekvemt at gå til.

Et flot, færdigt og meget brugbart materiale for de ældste klasser.

Hans Erik Berthelsen